اخبار سال 1395

چگونه مشتری را وفادار کنیم؟

اشتراک گذاری

در دنیای پرهیاهو، شلوغ و متنوع امروز جذب و ماندگاری مشتری یکی از دغدغه‌های اصلی هر تولیدکننده است. 
وفاداری و ماندگاری مشتری در درازمدت مسئله‌ایست که این روزها کم‌رنگ‌تر از عصر شامپو تخم‌مرغی، آدامس خروس‌نشان، چای شهرزاد، خودکار بیک و... به چشم می‌خورد و باید دید که امروز چه مسئله‌ای مشتری را وفادار خواهد کرد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان محمود محمدیان، عضو هیئت مدیره انجمن علمی بازاریابی ایران در این خصوص می‌گوید: متاسفانه در کشور ما فقط منظر ظاهری و تصویر بصری برند دیده می شود، البته منظر بصری دارای اهمیت است اما عمق برند اصل بوده به این معنا که کالاهایی که در سطحی از استاندارد و موفقیت عمل کرده وتوانسته مشتری خود را جذب کند روی ابعاد بصری آن نیز کار کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از مواردی که باعث می‌شود شرکت ها از یکدیگر متمایز شوند، برندینگ است، اظهار می‌کند: در کشور ما فقط یک دهه است که به این موضوع پرداخته شده  این در صورتی است که اگر واحدهای تولیدی نتوانند در بازارهای داخلی برند موفق بسازند دیگر بازار خوبی در داخل و خارج نخواهند داشت.
وی ادامه می‌دهد: یکی از عواملی که مردم به آن اهمیت داده و اقبال بیشتری برای خرید نشان می‌دهند برند کالاست، در حقیقت برند اعتماد مردم است و اگر شرکتی بخواهد موفق شود باید رابطه‌ای پایدار از نظر کیفیت و برند شناخته شده داشته باشد.
عضو هیئت مدیره انجمن علمی بازاریابی ایران عنوان می‌کند: زمانی که کالا کیفیت لازم را داشته باشد برند شده و مردم با خرید یکبار آن مشتری دائمی‌اش می‌شوند به عنوان مثال بسیاری از محصولات کشور در بخش‌های گوناگون همچون موادغذایی و یا شوینده ها امروز به برند تبدیل شده اند که سایر اقلام مشابه نیز با همان نام برند شناخته می شوند.
محمدیان با اشاره به اینکه شرکت‌ها در عرصه بین‌الملل دو راه پیش رو دارند، می‌گوید: راه نخست این است که برند شوند و مشتریان ویژه خود را داشته باشند و راه دوم حرکت کردن بدون پرداختن به موضوع برند و فقط از طریق قیمت پایین است که این نوع رقابت پایدار نیست.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه برندینگ بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم، اظهار می‌کند: بخش اعظم صادرات کشور را نفت، گاز و پتروشیمی تشکیل می‌دهد و صادارت برندمحور نداشته‌ایم، در صورتی که کشورهای پیشرفته صادراتی مبنی بر برند دارند چون بدون توجه به برند در بازارهای جهانی ارزش افزوده کمی را نصیب کشور می‌کند. 
عضو هیئت مدیره انجمن علمی بازاریابی ایران یادآور می‌شود: تصویر صادرات امروز کشور این بوده که برندهای ما هنوز نتوانسته‌اند در بازارهای بین‌المللی حرکت کنند و این ناشی از آگاهی کم نسبت به برند بوده است.
محمدیان ادامه می‌دهد: برند را می‌توان از چند حوزه بررسی کرد که متاسفانه در کشور ما فقط منظر ظاهری و تصویر بصری برند دیده می‌شود، البته منظر بصری دارای اهمیت است اما عمق برند اصل بوده به این معنا که کالاهایی که در سطحی از استاندارد و موفقیت عمل کرده وتوانسته مشتری خود را جذب کند روی ابعاد بصری آن نیز کار کنیم.
وی با بیان اینکه صرف پرداختن به ابعاد بصری ممکن است در کوتاه مدت به جذب مشتری کمک کند اما مشتری را وفادار نمی‌کند، بیان می‌کند: باید با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی ذهن بیننده، تولیدکننده و کارآفرین را نسبت به این موضوع حساس کنیم.