احمد اثنیعشری در نشست خبری ششمین همایش برندینگ در ساپکو اظهار کرد: همواره دغدغه مدیران، تولید و تامین معیشت زندگی قشر کارگر، ارائه کالا و خدمات مورد نیاز جامعه بوده و تمام تلاش آنها این است که کالاها با کیفیت خوب و قیمت مناسب به دست مصرفکننده برسد.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، سیاستهای پولی، بانکی و مالی به طور کل به سمت و سوی حرکت می کند که یک کارمند، کارگر و افرادی که درآمدهای ثابتی دارند، با کاهش درآمد مواجه شود؛ کاهش درآمد در خلق و خوی آنها اثر گذاشته و در محیط کار شادابی لازم را ندارد. همچنین کارفرما با توجه به شرایط فرصت مناسبی ندارد، نمیتواند به دغدغهها آنطور که نیاز است توجه کند.

نایبرئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی تصریح کرد: بنابراین در شرایط بسیار دشواری قرار گرفتهایم. از طرفی به عنوان واحدهای تولیدی و مدیران صنعتی تحت فشار هستیم و از طرفی دیگر نیز با دغدغه مردم و معیشت تولید کالا مواجه هستیم. بی ثباتی نرخ ارز، مبهم بودن سیاست های ارزی و خلق الساعه بودن تصمیمات متعدیان امر مشکل ایجاد کرده و ما را در شرایط بلاتکلیفی قرار داده است.
اثنی عشری در خصوص برند اظهار کرد: بیش از پنج سال است که همایش برندینگ در استان برگزار میشود و فرایند انتخاب واحدهای برند، یک فرایند دقیق طراحی شده است و توانستیم یک رقابت خوب میان واحدهای تولیدی صنعتی و اصناف ایجاد کنیم، زمانی که صحبت از برند بود، برندهای خارجی در حوزههای مختلف به ذهن خطور میکرد و کمتر به برند ایرانی توجه می شد.
وی افزود: طی این 6 سال، برندهای ایرانی مطرح شدند و این در حالیاست که چندین واحد صنفی نیز متقاضی ارزیابی شدند، در این ارزیابی علمی این همایش مواردی مانند کیفیت، امور مشتری، دوام کالا و... را مورد توجه قرار دادیم، صاحبان برند نیز به این مساله توجه کردند تا بتوانند شهرت لازم را میان مصرفکننده کسب کند، همواره تولید کننده برای آنکه بتواند برند خود را حفظ کند و در این بازار آشوب باقی بمانند، بایستی تمایز خود را نسبت به سایرین نشان دهد.
نایبرئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با بیان اینکه برند زمانی می تواند رشد کند که متمایز باشد، عنوان کرد: در پس زمینه برند 100 درصد مساله کیفیت مطرح است، در واقع نمیتوان یک برند مطرح شود، ولی دارای کیفیت نباشد. در این همایش اساتید برجسته در خصوص برند که دارای تجربه هستند، آموزش های لازم را در اختیارشرکت کننده ها، واحدهای تولیدی صنعتی و واحدهای متقاضی قرار می دهند تا با مهارتی که کسب می کنند، بتوانند در راستای توسعه برند خود قدم بردارند.
چرخه تولید، مشکلات را کم میکند
در ادامه این نشست، عبدالله یزدانبخش عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: ششمین دوره همایش برندینگ در ۲۴ مرداد ماه برگزار می شود، انجمن این همایش را به عنوان یک وظیفه و ارزش تلقی و دنبال کرده است. در واقع برند شدن در تمام حوزهها خلق یک ارزش به شمار می رود.
وی با اشاره به تفاوت برند و برندینگ ادامه داد: در واقع یک مجموعه و یا یک فرایند حرکتی برای ساخت نام تجاری تحت عنوان برند است وقتی که واحدی تولیدی و صنعتی تبدیل به یک برند می شود، نشان دهنده فعالیت چندین ساله و مجموعه تلاشهایی در پشت در بخش های مدیریت، کیفیت، ایجاد رضایت مشتری و آن برند است. آنچه که امروز اعتمادی به محصولی ایجاد می کند، آن برندینگ یا برند سازی است.عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی عنوان کرد: در واقع هدف از برگزاری این همایش آن است که زحمات چندین ساله واحدهای تولیدی و یا خدماتی را نشان دهیم که چگونه به برند تبدیل شدند در هر کشوری بر اساس فرهنگی خود برند ساخته می شود و یا برندسازی به وجود می آید.یزدانبخش تصریح کرد: در واقع به برند محصولات ایرانی که در واقع اشتغال دهندگان ایرانی آن را شکل میدهند و نام آنها آشناست، توجه ویژه ای داشته باشیم چرا که این امر، امری ملی است. در حقیقت با مشکلات بسیاری در حوزههای اقتصادی و اجتماعی مواجه هستیم که بایستی از آنها عبور کنیم و نباید فراموش کنیم که این مشکلات با به حرکت افتادن چرخه تولید، مالی و فعالیت صنعتی کمرنگ تر خواهند شد.در ادامه فرامرز مرادی، عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز اظهار کرد: وقتی که یک محصول تبدیل به برند می شود، اعتباری برای تولیدکننده و خود محصول ایجاد می شود که در نتیجه رقابت پذیری و میزان صادرات افزایش یافته و همچنین برند ازنظر تاثیراتی که در اقتصاد یک کشور دارد، میتواند نقشه خوب و مفیدی را ایفا کند.وی ادامه داد: هدف انجمن مدیران صنایع این است که واحدهای تولیدی و صنعتی را با مزایای برند آشنا شوند و چگونگی برند شدن و آموزشهای لازم را به افرادی که نمی توانند در بازار رقابت کنند، را مد نظر قرار داده است.عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی عنوان کرد: انجمن چندین سال است که در حوزه برند پیگیریهای لازم را داشته و از بهترین اساتید، صاحب نظران و صاحبان برند دعوت کرده تا با نظرات خود به افرادی که خواهان تبدیل شدن به برند هستند، کمک کند.
مرادی با اشاره به استقبال واحدها از همایش برندینگ تصریح کرد: آمار و اطلاعات نشان میدهد که پیشرفت بسیار گستردهای در این زمینه داشتیم، تعداد واحدها به دنبال برند شدن نیز افزایش یافته و تعداد واحدهایی که به توسعه برند خود دست یافتن نیز افزایش پیدا کرده است. همچنین تعداد افرادی که تمایل به برند شدن را دارند نیز قابل توجه است.محمدعلی چمنیان در نشست خبری ششمین همایش برندینگ در ساپکو با اشاره به اهمیت برند ملی اظهار کرد: دولتها و حاکمیتهای ما معمولا روی مواردی دست انداختند و دلبسته شدند که به سرعت از بین رفتند، به عنوان مثال، دولت نهم و دهم به درآمدهای نفتی خیلی وابسته بود و این تصور که میتوان با این درآمدها یک کشور را ساخت و آباد کرد، اما با تحریم نفت مشکلات بسیاری را برای ما ایجاد کرد چرا که این نقطه، نقطه اتکا نیست.وی ادامه داد: همچنین در دولت یازدهم و دوازدهم نیز یک دلبستگی به خارجیها ایجاد شد، در واقع یعنی ما گمان میداشتیم که با برجامی امضا میکنیم، تمام این خارجیها در داخل کشور سرمایهگذاری میکنند و برندهای خود میآوردند که در نهایت چرخه اقتصاد و تولید کشور به حرکت درمیآید اما کمتر شرکتی و شاید نزدیک به یک درصد علاقه به سرمایهگذاری در ایران داشتند که در آخر نیز با صحبتهای ترامپ، در وضعیت ما تغییری ایجاد نکرد و دوای ما نشد.عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی عنوان کرد: اما آن چیزی که فرصت آن از دست رفت، سرمایهگذاری روی برندهای خود بود، حدود 25 سال وقت داشتیم تا برندهای خوب در سطح کشور ایجاد کنیم اما متاسفانه این فرصت را از دست دادیم.
چمنیان خاطرنشان کرد: در تمام دنیا برندها همانند یک میخ و یا ستونهایی هستند که از چادری و خانهای حفاظت میکنند، ممکن است آسیبهایی را ببیند اما همه آنها از بین نمیرود. وقتی که فرهنگ برندسازی در کشوری باشد و برندها در آن کشور شکل گیرند، اقتصاد آن کشور در برابر مشکلات سیاسی و اقتصادی در سطح جهان دچار مشکلی نخواهد شد.عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی بیان کرد: چیزی که اهمیت دارد توانایی ماست و افزایش این توانایی ها در جهت تبدیل به برند و ایجاد پایداری در آن است، میزان سختافزاری صنعتی در ایران دو برابر میزان سخت افزاری صنعتی در استرالیا است، یعنی در واقع از نظر تعداد ماشین آلات، فضا و... در ایران این تعداد بیشتر از استرالیاست. آنچه که شاهد آن هستیم این است که این همه توانایی به نقاط استحکام قوی تبدیل نشده است و تبدیل این نقاط تنها با برندسازی صورت میگیرد.وی تصریح کرد: بنابراین اگر برندهای خوبی در کشور داشته باشیم، با تغییر در قیمت و یا تحریم نفت، وجود یا عدم وجود خارجیها برای سرمایهگذاری، مشکلی برای اقتصاد کشور پیش نخواهد آمد و در برابر مشکلات مقاومت کنیم و خودکفا شویم.چمنیان عنوان کرد: بنا بر همین اساس، سعی شده که بر مساله برند و برندینگ توجه کنیم، از کنفرانسها و ارائهها در همایش، نتیجه خوبی گرفتیم و شرکتهای بسیار خوبی توانمندتر شدند و امیداریم هر چه بیشتر به این مساله توجه شود.در ادامه نیز، علی محمد شریعتیمقدم، عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی، در این نشست اظهار کرد: همایشهای متعددی در کشور همانند همایش برندینگ برگزار شده اما این همایش موفقتر بوده است، این همایش نشان میدهد که کار منظم و اصولی میتواند ارزش آفرینی کند و نقش برندها نیز بخشی از این ارزش آفرینی است.
وی ادامه داد: در واقع برند پشتوانه ارزش آفرینی، مسئولیت اجتماعی، اجتماع و ملی است. پویایی یک برند میتواند به ماندگاری مسئولیت اجتماعی و خدمت به جامعه و کشور کمک کند، واحدها باید ظرفیتهای خود را افزایش دهند به طوری که بخشی از ظرفیتهای درونی و بخشی دیگر بیرونی است. ظرفیتهای بیرونی شامل اعتبار یک برند در بازار جهانی، توانمندی آن، حضور آن برند در بازارهای متنوع، توسعه و تقویت برند در بازارها است.