اخبار سال 1400

برند شدن در اولویت قرار گیرد

اشتراک گذاری

علی رسولیان معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در نهمین همایش نشان تجاری (برند) بر تکمیل زیرساخت های صنعتی، تجاری و معدنی در کل کشور گفت: اگر واحد تولیدی در نقطه ای از کشور با مشکل تامین آب ، برق یا گاز مواجه باشد، خود را موظف می دانیم که به عنوان بخشی از دولت برای حل مشکلات آن واحد راهکاری پیدا کنیم.

او افزود: در شرایط سخت اقتصادی کنونی، فعالان اقتصادی نقش موثری در تامین نیازهای ارزی و مالی کشور ایفا می کنند، با این حال آمارها طی دو سال گذشته نشان می دهد که بخش تولید رشد کرده و بنگاه های اقتصادی در حال توسعه هستند، این مهم در عمده شهرکهای صنعتی کشور به چشم می خورد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هم اینک بیش از چهار هزار و 400 طرح صنعتی در حال اجرا بوده و ماشین آلات واحدهای آن در حال نصب هستند، در کنار آن صادرات تولیدات داخلی نیز در حال افزایش است، اما باید دید این رشد اقتصادی در شرایطی در حال رخ دادن است.

رسولیان بیان کرد: عمق داخلی سازی و تولید صنعتی در کشور در حال افزایش است، هم اینک واردات مواد اولیه در حال کاهش بوده و واردات برخی دیگر ممنوع شده یا تعرفه های بالایی برای آن در نظر گرفته شده که این مهم یک فضای رقابتی بهتری برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

او تصریح کرد: در بخش صادرات توجه به این نکته که شاید آنچه کالاهای ایرانی را در خارج از کشور رقابتی کرده، ناشی از تفاوت قیمت کالاهای ایرانی با کالاهای خارجی است، اما برند شدن باید در اولویت قرار گیرد زیرا صرفا تفاوت قیمت نمی تواند تولیدات ایرانی را در فضای رقابتی حفظ کند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با تاکید بر تلاش تولیدکنندگان برای برند شدن یا عرضه تولیدات باکیفیت و رقابت پذیر با کالاهای مشابه خارجی تاکید کرد: برگزاری چنین نشست ها یا همایش ها به ما کمک می کند که فعالان اقتصادی و سیاستگذاران در این حوزه به رقابت پذیر ماندن کالاهای ایرانی و برند شدن آنها توجه بیشتری داشته باشند.

رسولیان با بیان اینکه تاکنون بیش از یکهزار و 400 نیاز فناورانه در شهرکهای صنعتی ایران شناسایی شده است، اظهار کرد: 400 نیاز فناورانه کشور که امکان تولید آن نبود یا نیاز به فناوری بالایی داشت، توسط فعالان اقتصادی داخلی و شرکتهای دانش بنیان تامین شده است.

او سیاست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران را قایل شدن سیاست های ویژه برای شرکت های دانش بنیان یا صاحبان برندها دانست و افزود: در تلاش هستیم برای تولیدکنندگانی که عمق داخلی سازی را افزایش داده و توان اقتصادی و قدرت رقابت بالایی با تولیدکنندگان خارجی دارند و از امکان توسعه بیشتری در فضای رقابتی دنیا برخوردار هستند، مورد حمایت قرار دهیم تا بهتر بتوانند فعالیت کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: طرح آمایش صنعتی کشور با رویکرد توسعه مناطق محروم و ظرفیت سازی برای اشتغال یکی از سیاستهای دولت سیزدهم است که در بسیاری از استانها آغاز شده و به نتیجه نهایی نیز رسیده است، از این پس عمده سیاست ها و فعالیت های اقتصادی مبتنی بر طرح آمایش صنعتی خواهد بود.

رسولیان بیان کرد: براساس طرح آمایش سرزمینی، ظرفیت ها و شرایط سرمایه گذاری هر استانی و نوع فناوری در آنها شناسایی می شود تا خدمات ارایه شده به آنها منطبق بر این ظرفیتها بوده، از توازن منطقی برخوردار باشد و از هدررفت منابع اعم از دولتی یا خصوصی جلوگیری کند.

او با اشاره به تاکید رییس جمهوری مبنی بر احیای واحدهای تولیدی راکد تصریح کرد: سوابق و بررسی های انجام گرفته نشان می دهد که بیش از 42 درصد از واحدهای راکد کشور یا توسط سرمایه گذاران جدید یا با مشارکت آنان احیا شده است، معنی اش این است که اگر بخواهیم واحدهای راکد را فعال کنیم، مسیرش فقط تامین مالی یا کمک مالی بانکها یا حل مشکلات جزئی واحدها نیست، بلکه به این معنا است که واحدهای راکد به دست افراد توانمند احیا شده و همگرایی بین صاحبان واحدهای راکد با سرمایه گذاران توانمند کشور بوجود آمده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر دخالت دادن رویکرد بخش خصوصی در تصمیم گیری ها و مشورت گیری از آنها تاکید کرد: با توجه به اینکه زیرساخت های ایجاد نخستین شهرک پوشاک کشور در تهران از دو سال قبل ایجاد شده بود، به تازگی مجوز راه اندازی آن اخذ شده و آماده طراحی مبتنی بر زیرساخت ها، نوع فعالیت ها و استقرار مراکز آموزشی است که فعالان بخش خصوصی نیز از این شهرک استقبال شایانی کرده اند و واگذاری این شهرک به فعالان پوشاک نیز توسط تشکل های توانمند بخش خصوصی در حوزه پوشاک انجام خواهد گرفت.

رسولیان اعلام آمادگی کرد که به محض پیدا شدن مکانی مناسب برای استقرار شهرک پوشاک در مشهد با کمک بخش خصوصی زیرساختهای آن تامین و شهرکی در شان مشهد مقدس ایجاد شود.