اشتراک گذاری

اینک که توفیق یافته ایم تا طی سالهای متوالی، همایش برندینگ را به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای علمی و تخصصی استان برگزار کنیم ، خداوند را شاکریم و از حمایت و پشتیبانی هیات رئیسه محترم انجمن؛ اتاق بازرگانی مشهد، بویژه جناب آقای مهندس شافعی،  سازمان صمت ، استانداری و سایر تشکل های اقتصادی استان تشکر ویژه داریم، که  اگر این حمایت ها نبود،  امروز نمی توانستیم در این جایگاه شایسته و بایسته، سربلند باشیم.
مزید استحضار پس از برگزاری نخستین دوره همایش برندینگ در سال 1392 بنا بر دستور جناب آقای مهندس شافعی، ریاست محترم اتاق ایران، دبیرخانه دائمی همایش برندینگ با مسئولیت انجمن مدیران صنایع خراسان آغاز به کار نمود و تا کنون همه ساله همایش برندینگ با رویکردهای متفاوت و متناسب با مباحث روز آن سال برگزار گردیده است. استقبال چشمگیر از این رویداد تخصصی بیانگر این نکته مهم است که برندینگ و فرهنگ برندسازی میان فعالان اقتصادی توانسته است از جایگاه نسبتا خوبی برخوردار گردد و روند صعودی تعداد مخاطبان، کماکان طی سالهای اخیر نیز ادامه دارد .
در سال 1397 برنامه 5 ساله دوم همایشهای برند، آغاز گردید و با حمایت سرکار خانم علیرضایی، ریاست وقت سازمان صمت و جناب آقای دکتر رشیدیان، استاندار وقت خراسان  مسئولیت "کمیته استانی نام و نشان تجاری استان" تحت نظر استانداری به انجمن مدیران صنایع خراسان واگذار گردید. در همان سال طی تفاهم نامه مشترک با مدیرعامل وقت شرکت شهرکهای صنعتی استان خراسان رضوی، مسئولیت " کلینیک تخصصی برند " به انجمن تفویض گردید و از 14 آذرماه 1397 کلینیک مذکور رسما افتتاح و  فعالیت خود را آغاز نمود. 
هدف از فعال سازی این کلینیک، عارضه یابی، شناسایی نقاط قوت و ضعف واحدها در خصوص برند سازی و ارائه خدمات تخصصی مشاوره در زمینه برند می باشد. 
در طول ده سال گذشته ( 1392 لغایت 1401 ) در همایش های سالانه، ضمن آموزش فعالان اقتصادی و تشویق آنان به اهمیت و سرمایه گذاری در مقوله برندینگ، برندهای برتر براساس امتیازات حاصل از پرسشنامه ای که بر اساس مدل بانیک تهیه و بومی شده است، ارزیابی می شوند و پس از کسب امتیاز لازم و تایید سازمان صمت، با  حضور و نظارت ریاست سازمان و مقامات استانی در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار می گیرند
خاطر نشان می سازد طی این سالها در فرایند ارزیابی برندها و در  پرسشنامه صنایع و اصناف تغییرات چشمگیر و اساسی ایجاد شده است.
از نکات قابل تامل این است که اغلب سازمان ها در بخش Pre-Branding   با مفاهیم مرتبط با ساختار سازمانی و ... آشنا و بیش از 70 درصد الزامات مورد نیاز را پاس نموده و یا  در سازمان ها جاری ساخته اند؛  اغلب سازمان ها تمرکز خود را معطوف بر ثبت برند در سطح ملی نموده و از ثبت برند در بازارهای بین المللی غافل شده اند؛  یقینا عدم آگاهی به قوانین بین المللی ثبت برند و عدم توجه به این مهم می تواند زنگ خطر جدی برای فعالیت بنگاههای اقتصادی در سال های آتی باشد.
همچنین اکثر سازمان ها نسبت به ارائه مستندات مربوط به بعد اقتصادی ضعف جدی داشته و تقریبا می توان گفت هیچکدام از شرکت تاکنون نتوانستند امتیاز کامل بعد اقتصادی را کسب کنند و این آمار گویای این مطلب است که سازمان ها نمی توانند فعالیت های کیفی خود را به صورت کمی نشان داده و به تبع نمی توانند برند را به عنوان یک دارائی نامشهود در دفاتر مالی خود به ثبت برسانند! 
دبیرخانه دائمی همایش و کلینیک برند آمادگی دارد به منظور رفع بسیاری از ضعف هایی را که در این دوره از ارزیابی ها شناسایی شده است، از طریق ارائه مشاوره و آموزش های تخصصی به واحدهای متقاضی دریافت مشاوره شرایط را برای بهبود وضعیت برندهای استان فراهم آورد. 
در ادامه برخی از دستاوردهای دبیرخانه دائمی همایش را به شرح ذیل ارائه می نماید :
-    در راستای انجام وظیفه محول شده از طرف استانداری و پیشبرد برنامه های کمیته استانی برند مطابق با برنامه های کلان برند در سطح کشور، مذاکرات گسترده ای با سازمان توسعه تجارت صورت پذیرفته است و نهایتا در سال 1398 الگوی فعالیتهای دبیرخانه دائمی همایش برند استان با اعمال نقطه نظرات سازمان مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد فعالیتهای دبیرخانه در مسیر ایجاد برند استان و کمک به تحقق برند ملی(Persian Orginality) برنامه ریزی و اجرا گردد. 
-    انجام مذاکرات لازم با مجموعه مدیریت شهرداری مشهد جهت کمک به توسعه برند شهری مشهد متناسب با ویژگیهای مذهبی، فرهنگی و اقتصادی شهر و مقرر گردید طی تفاهم نامه ای مشترک موضوع در دستور کار قرار گیرد. بر اساس این تفاهم نامه پیش بینی گردیده است انجمن مدیران صنایع خراسان به عنوان کمیته استانی نام و نشان تجاری به عنوان تنها مرجع ارزیابی برندهای کسب و کار شهری، مراکز خرید، گردشگری و فرهنگی ایفای نقش نماید. 
-    با پیگیریهای انجمن در قالب "کمیته استانی نام و نشان تجاری" از طریق کمیته استانی بند "ب" ماده 12 قانون احکام دائمی توسعه و دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، موافقت تاسیس و راه اندازی دفتر مالکیت معنوی شمال شرق کشور در مشهد از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اخذ گردید که این مهم را مدیون کمکها و پیگیری ریاست محترم دبیرخانه شورای گفت و گوی استان می باشیم.  

-    بصورت خلاصه در آینده ای نزدیک گامهای اول تا سوم خلق یک برند بین المللی که شامل ایجاد برند، توسعه محلی و تبدیل به برند استانی است توسط کمیته استانی نام و نشان تجاری و دبیرخانه دائمی همایش برند در انجمن مدیران صنایع خراسان پایش خواهد شد و سپس معرفی واحدها برای دریافت نشان Persian Originality به اتاق ایران که نماینده سازمان توسعه تجارت برای پایش برندها و اعطای گواهینامه مربوطه طبق تفاهم نامه مشترک می باشد، صورت خواهد پذیرفت. در گام نهایی نیز به عنوان پنجمین گام فهرست برندهای برتر ملی توسط اتاق به سازمان توسعه تجارت اعلام می گردد تا از میان ایشان برندهای برتر بین المللی کشور انتخاب و از مزایای ویژه ای بهره مند گردند.

برگزاری همایشهایی از این دست توسط سازمانهای مردم نهاد ضمن افزایش سطح دانش عمومی بنگاه¬های اقتصادی، واحدها را با مشکلات و چالشهای عدم توجه به برندینگ آشنا سازد. لذا حمایت همه جانبه مسوولان از این فعالیتهای گروهی می¬تواند زمینه ساز پیشرفت متناسب و پایدار توسعه روابط تجاری و صنعت مشتری مدار باشد.
امید است که با توجه ویژه شرکتها به این اطلاعات و با توسعه  نقاط قوت خود و با رفع کم و کاستی¬های  موجود و در آینده¬ای نه چندان دور شاهد پیشرفت و شکوفایی برند¬های ایرانی در عرصه های جهانی باشیم. به امید آن روز...
در پایان وظیفه خود می دانم از تک تک اعضای تیم کلینیک برند، تیم ارزیابی برندها و همچنین همکاران ساعی و وظیفه شناس انجمن که در به ثمر رساندن  و تحقق اهداف همایش فاخر برندینگ طی این سالها اینجانب را همراهی نمودند، صمیمانه تشکر نمایم.

امیر مهدی مرادی – دبیر اجرائی همایش