رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی اقتصاد کوپنی را مانع توسعهیافتگی کشور دانست.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از دبیرخانه دائمی همایش برندینگ، محمدحسین روشنک با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر قبول نداشتن برند، اظهار کرد: فرمایش مقام معظم رهبری ناظر بر برندهای خارجی است و ایشان میفرمایند که برندهای خارجی مردم را ترغیب به خرید کالا می کنند.
وی افزود: این فرمایش رهبری هیچ ارتباطی با برند یا همان نام و نشان تجاری کالاهای ایرانی ندارد و ایشان نمیگویند که کالا نباید عنوان تجاری داشته باشد و همانطور که تمام ما دیدهایم، مقام معظم رهبری در همه سخنرانیهای خود همواره از تولید ملی حمایت کردهاند و دلسوز تجارت داخلی هستند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در ارتباط با وضعیت تولیدات ایرانی در رقابت با کالاهای خارجی، عنوان کرد: به جز برخی صنایع مادر، بهترین تولیدات با کیفیت عالی را در داخل کشور تولید و سپس صادر میکنیم، به عنوان مثال سیمان، کاشی، سرامیک، چینی، لبنیات، مرغ و تخممرغ و میوه از جمله تولیدات داخلی بوده که از نظر کیفیت با کالاهای خارجی کاملا قابل رقابت هستند.
روشنک ادامه داد: اگر در بازارهای بینالمللی برای صادرات کالای خود با مشکل مواجه میشویم به دلیل نداشتن کیفیت نیست و این قیمت تمامشده بالای کالاست که باعث شده تا در رقابت با کالاهای سایر کشورها مشکل داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه نیاز امروز ما برای ورود به رقابتهای جهانی و توسعه اقتصاد داخلی «انقلاب اقتصادی» است، گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق کسب و کار باید اقتصاد کشور را به سمت و سویی ببریم که قیمت تمامشده کالا کاهش پیدا کند، چون در غیر این صورت از صادرات باز میمانیم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا برندهای معروف زیادی در کشور نداریم؟ اظهار کرد: یکی از اصلیترین دلایلی که ما را از برندینگ دور کرد، این بود که تا 10 سال پیش اقتصاد کوپنی بود به طوری که با حواله یک نوع از کالا مثلا روغن در تمامی شرکتها با یک قیمت عرضه میشد و این موضوع مانع برندسازی و انگیزه صاحبان کالا برای ارتقای تولیدات خود میشد.
روشنک همچنین در ارتباط با اینکه چگونه میتوان در برندسازی به موفقیت دست یافت؟ تصریح کرد: برای حضور در بازارهای جهانی و همچنین ترغیب خرید مردم به تولید داخلی باید به دنبال ساخت نام و نشان تجاری رفت، اما زمانی میتوانیم برند خوبی را خلق کنیم که دقت و کیفیت، سرعت و قیمت و همچنین محافظت از کیفیت و قیمت را مد نظر قرار دهیم.
وی افزود: حاصل موفقیت برخی برندها در ایران ناشی از تلاشی بوده که همزمان برای ارتقای کیفیت و نوآوری با جلوگیری از افزایش زیاد قیمت صورت گرفته و توانسته از این طریق اعتماد مشتری خود را حفظ کند.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه کشورهای هدف صادراتی تا چه میزان با برندهای ایرانی آشنایی دارند، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل کمکاری در حوزه برندینگ و تحریمهایی که طی 10 سال اخیر متحمل شدیم برندهای زیادی در بازارهای هدف صادراتی نداریم به گونهای که تعداد برندهای ایرانی نام آشنا در کشورهای مقصد بسیار اندک است.
روشنک خاطرنشان کرد: تحریمها اقتصاد کشور را به عنوان یک اقتصاد درونزا به نابودی کشاند و ما نتوانستیم تولیداتی خوب که بتوان به عنوان برند به آنها بالید ایجاد و در کشورهای صادراتی معرفی کنیم.