اخبار سال 1396

در آستانه پنجمین همایش نشان تجاری با حضور فعالان اقتصادی برگزار شد؛ میزگرد بررسی

اشتراک گذاری

'پنجمین همایش نشان تجاری' توسط انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی، اتاق بازرگانی استان با همکاری استانداری و سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی روزهای 25 و 26 مرداد جاری در مشهد برگزار می شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در این میزگرد یکی از تهدیدهای حوزه تولید، تجارت و اقتصاد را برند و برندینگ ذکر و بیان کرد: برند امروز تهدیدی برای اقتصاد ماست که کمتر از تهدید امنیتی نیست.
محمدحسین روشنک افزود: قبل از انقلاب در کشور چندین برند خوب ایجاد شد اما بعد از برقراری نظام کوپنی و ورود آن به اقتصاد کشور برندها از بین رفت. 
وی ادامه داد: از اواسط دولت اول مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی دوباره موضوع برندینگ مطرح شد. طی این سالها اهمیت موضوع به مرور مشخص شد و امروز می توان این تهدید را به امتیاز و فرصت تبدیل کرد و قبل از آن باید باور یافت که تولید بدون برند از بین می رود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: مردم امروز به برند پول می دهند و گرنه کیفیت بسیاری از تولیدات خارجی با داخلی یکسان است.

  • بخش خصوصی هزینه برای برندینگ را سرمایه گذاری نمی داند
    وی افزود: با وجود همه مباحث طرح شده و همایش و نشستها پیرامون اهمیت برند امروز از جمله مشکلات جدی در این حوزه آن است که بخش خصوصی قدر و اهمیت برند را ندانسته و نمی داند. امروز همه تصور می کنند مشکل صنعت و تولید ما وام و تسهیلات است و با تامین آن حل می شود.
    روشنک ادامه داد: در واقع معضل اصلی این حوزه امروز مساله فروش و بازار است بگونه ای که قادر به فروش کالای تولیدی نیستیم و در مقابل آن 15 میلیارد دلار حجم کالای قاچاق و دهها میلیارد دلار واردات رسمی موجب شده تولیدات داخلی در انبارها مانده و فروش نشود.
    وی گفت: در تمام این سالها نه بخش خصوصی و نه دولت هیچکدام هزینه کرد در حوزه برندینگ و برندسازی را سرمایه گذاری ندانسته اند و کمتر به این حوزه ورود یافته اند. این هزینه کرد سرمایه گذاری در صنعتی نامرئی به نام برندینگ است که اگر به بار نشیند سالهای سال می توان از ثمره آن بهره برد.
    او افزود: بخش خصوصی و تشکلهای این حوزه مقصرند و ضعیف عمل کردند زیرا امروز 90 درصد فعالان این عرصه افرادی پاکدست هستند که با مشقت و سختی تولید، برند و کارگر خود را حفظ می کنند اما 10 درصد در این میان غش دار بوده که نخستین وظیفه بخش خصوصی حذف و اخراج آنان از این حوزه است.

    *بی ثباتی برنامه های دولتی ضدبرندینگ و راهبردهای بخش خصوصی 
    روشنک گفت: باید در مرحله بعد در تقویت برندهای ملی موجود برای ایجاد برندهای بین المللی کار شود.
    وی با اشاره به ضرورت پرداختن به تولید بدون کارخانه و مشارکت در تولید داخل با برندهای مطرح بین المللی افزود: در واقع با این اقدام تهدید برند تبدیل به فرصت می شود.
    او با بیان اینکه روزی نقطه بحران ما تولید بود گفت: امروز این نقطه بحران فروش، بازاریابی و ورود به بازارهای جهانی است.
    وی در ادامه با بیان اینکه برای رقابت در بازار باید قیمت تمام شده نیز کاهش یابد گفت: امروز قیمت تمام شده بالا بر تولید تحمیل شده چنانکه در هیچ جای دنیا از تولیدکننده مالیات بر ارزش افزوده نمی گیرند بلکه فروشنده باید از مصرف کننده آن را دریافت کند.
    او افزود: در کشور ما این مالیات را از بخش تولید می گیرند و می گویند وقتی حوزه فروش از مصرف کننده آن را دریافت کرد به تولید باز می گردد که این شرایط خود از عوامل افزایش قیمت تمام شده است.
    این فعال اقتصادی با بیان اینکه قیمت تمام شده مخل توسعه برندهاست گفت: قیمت تمام شده محصول ما با نرخ های دنیا در شرایط تعادل قرار ندارد و باید این مشکل حل شود.
    وی افزود: در واقع بخش زیادی از مساله عدم توسعه برند در ایران به عملکرد بخش خصوصی برمی گردد ضمن آنکه دولت موظف است به این بخش یارانه داده و کمک کند اما همت بخش خصوصی در این زمینه بسیار مهم است.
    رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی ادامه داد: در این میان دولتها همواره با راهبردهای موقتی و کوتاه مدت و عدم ثبات در این سیاستها و تغییرات مداوم آنها بر ضد برند و برندینگ عمل کرده اند.
    وی با بیان اینکه من بعنوان تولیدکننده همواره راهبرد و استراتژی خاص خود را دارم و بر این اساس در حوزه داخلی و فروش خارجی برنامه ریزی می کنم افزود: اما دولتها با برنامه های بی ثبات خود خلاف حضور ثابت و مستمر در بازارهای هدف عمل می کنند.
    این فعال اقتصادی گفت: در ایران چون دولتها متکی به نفت بوده و بخشی از نیازها و درآمد خود را از نفت تامین می کنند علاقه ای به صادرات که هزینه و زحمت به آن تحمیل می کند ندارند.
    وی افزود: بارها شاهد بوده ایم که دولت به محض کمبود یک کالای داخلی که به خارج صادر می شود جلوی صادرات آن را گرفته و بازار هدف از دست رفته است که خود از جمله علل عدم شکل گیری برند در کشور ماست.
    او گفت: در واقع ریشه این موضوع نفت است و شاخه های آن برخوردهای سلیقه دولتیها و عملکرد نامناسب خود بخش خصوصی می باشد.
    وی افزود: امروز نیاز است مدیران بخش دولتی آموزشهای تجارت را فراگیرند زیرا امروز صادرات ما فرمول ندارد.

    * تمهید برای تولید باکیفیت، صادراتی و برندینگ مبنای تولید پایدار 
    عضو هیات مدیریه خانه صنعت و معدن خراسان رضوی هم در این میزگرد گفت: اوایل انقلاب مشکل ما تولید بود چنانکه بازار داخلی با نیازمندیهای بسیار برای هر نوع تولیدی با هر کیفیتی وجود داشت و تقاضا بر عرضه پیشی داشت و برای هر آنچه که عرضه می شد صفی از تقاضا وجود داشت.
    علیرضا تیموری افزود: امروز معادله برگشته و قدرت عرضه از تقاضا بیشتر است و مردم با توجه به شرایط حاکم حق انتخاب دارند و تولیدکننده نمی تواند هر چیزی راتولید و عرضه کند.
    وی ادامه داد: پایه اولیه این ماندگاری کیفیت و قیمت مناسب است اما در عین حال برای بقا در این صنعت باید پا را از عرصه داخلی فراتر نهاد و به حوزه صادرات وارد شد و این حضور در عرصه بین المللی نیازمند برند معتبر ثبت شده است تا به فروش و تولید ثبات بخشد.
    عضو هیات مدیریه خانه صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: امروز معضل واحدهای تولیدی موضوع فروش و بازاریابی است که خود نیازمند صرف وقت و هزینه می باشد.
    وی با تاکید بر اینکه امروز برندینگ اصلی اساسی برای فروش موفق است افزود: هر واحد تولیدی که بخواهد ماندگار باشد باید در صنعت خود برندینگ را اجرا کند و بر مبنای تفکر مبتنی بر تبلیغ مناسب، تولید و بازار و فروش خود را هدایت کند.
    او گفت: باید بر روی این حوزه سرمایه گذاری شود چنانکه شرکتها و برندهای موفق در دنیا از تمام ابعاد اجتماعی، روانشناسی و اقتصادی بر روی این مباحث و بازار و برندهای خود کار کرده اند.
    تیموری افزود: امروز برای بقا در حوزه تولید باید نسبت به برندسازی و فرهنگ سازی در این حوزه اقدامی جدی شود و از صنعت در این حوزه حمایت گردد.

    * اعتبارسازی و اعتمادسازی برای ورود به بازارهای خارجی 
    عضو اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در این نشست گفت: ما ناچار از حرکت به سمت صادرات هستیم و در این مسیر نخست باید اعتمادسازی و اعتباری سازی نماییم که این امر منوط به ایجاد برند است.
    علی شریعتی مقدم با بیان اینکه ایجاد برند همراه با ایجاد اعتبار است افزود: باید برندها را توسعه داد و این امر هم جز با آموزش و رشد دانش در بخشهای مختلف و تشکلهای بخش خصوصی و فعالان این عرصه محقق نمی شود.
    وی ادامه داد: در این سالها تعدد تولیدکننده و تنوع برندها قدرت کار موثر را نیز گرفته است در حالی که در این شرایط تولید بدون کارخانه و فعالیت مبتنی بر برندهای معتبر می تواند ظرفیت اقتصادی داخلی و ارزش افزوده چندین برابری برای تولید ایجاد کند.
    او گفت: باید ظرفیت برندسازی حتی در کالاهایی که در آنها احساس می شود نیاز به برند نیست نیز با جدیت پیگیری شود و در عین حال نوآوری و رفتار مسئولانه در برابر بازار جهانی در موفقیت برندهای داخلی بسیار مهم است.
    وی تصریح کرد: باید مسئولیت کالای تولیدی خود را بپذیریم و در عرصه بین المللی قدرتمند حاضر شویم زیرا اگر نگاهمان متمرکز و محدود به بازار داخلی باشد رقابت به سمت و سویی است که منجر به شکست می شود. در بازار داخلی کالاها متعدد و متکثر است بعد از مدتی رقابت منفی در آن افزایش می یابد.

    * برند ملاک مشتری برای خرید است 
    یک فعال اقتصادی و عضو منتخب شورای شهر مشهد نیز در این مزگرد گفت: صنعت نفت و اقتصاد متکی بر نفت از دلایل اصلی رشد نیافتن برندینگ در ایران است.
    امیر شهلا افزود: تا زمانی که به منبع لایزال نفت وصل باشیم برند و برندینگ و تولید و اقتصاد رشد نمی یابد. در این میان با شرایط حاکم بر اقتصاد و بازار جهانی برد با بنگاههایی است از الان بطور جدی بر روی برندینگ کار می کنند. برندی که تضمین کننده کیفیت و برای مشتری ملاک خرید است.
    وی ادامه داد: امروز مشتری حوصله و وقت آن را ندارد که از فرمول و کیفیت محصول مطلع شود لذا ملاک عمل و اعتماد او برندهای نام آشنا است.
    او با بیان اینکه امروز در کالای ایران چیزی که وجود ندارد تضمین کیفیت است ادامه داد: یکی از شروط اساسی تحقق اقتصاد مقاومتی 'برند' است زیرا اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد بدون نفت و درونزا. این دروزایی نه به معنای خودتولیدی، خودمعرفی و خودمصرفی بلکه اقتصادی با تولید در داخل و فروش و صادرات به خارج است و برای این امر کالا باید برند، دوام و کیفیت مطلوب را داشته باشد.
    وی گفت: امروز راهی جز توجه و اتکا به برندینگ نداریم و اگر به این امر نپردازیم کالاهای ما مرجوع می شود و همان بلایی که بر سر بسیاری از تولیدات مزیتدار کشور چون پسته و فرش آمد و تولیدات مزیت دار ما در کشورهای دیگر به نام آنها به چند برابر قیمت فروش می رود، سایر تولیدات ما را نیز گرفتار می کند.

    * برندهای ملی خوب بدون نگاه به بعد بین المللی 
    دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان نیز در این میزگرد گفت: برندهای خوبی در سطح ملی وجود دارد اما هیچکدام بین المللی نشده و در این حوزه کاری انجام نداده اند.
    امیرمهدی مرادی افزود: امروز محصولات تولیدی بسیار باکیفیتی در ایران وجود دارد که نتوانسته اند نگاهی فراتر از دید ملی و گسترده داشته باشند. در این شرایط دولتها باید در حوزه فرهنگ سازی در موضوع برندینگ فعالیت و به فروش این مجموعه ها کمک کنند.
    وی ادامه داد: در واقع باید دولتها بگونه ای به حوزه تولید و صنعت کمک کنند که تولیدات این بخشها مزیت رقابتی داشته باشند. اگر اینگونه نباشد مشتری دلیلی نمی بیند که محصول ما را بخرد. در این میان بسیاری از محصولات داخلی ما مزیت دارند اما قدرت رقابت ندارد و قیمت تمام شده بالا مانع از امکان رقابت می شود که در این صورت استفاده از ظرفیت برندهای خارجی و فراهم کردن امکان تولید و ایجاد اشتغال در داخل و فروش بخشی از این تولید در کشور و صدور قسمتی به خارج باید مد نظر قرار گیرد.
    وی گفت: ایجاد شرکتهای بین المللی و خلق برندهای قوی و قدرتمند هم می تواند به توسعه اقتصاد و تولید و ایجاد اشتغال کشور کمک شایانی کند.