اخبار سال 1396

دومین میزگرد تخصصی "نقش برند در توسعه کسب کار" به همت انجمن مدیران صنایع خراسان برگزار شد

اشتراک گذاری

خدمات پس از فروش عملاً در کشور وجود ندارد/هنوز در روش‌های تبلیغی و بازاریابی دچار مشکلیم

عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: به علت مشکلاتی که در حوزه تولید در ایران وجود دارد برخی از موضوعات مشتری مداری تحت تأثیر قرار گرفته و عملا خدمات پس از فروشی در کشور نداریم.

عبدالله یزدانبخش در دومین میزگرد تخصصی  "نقش برند در توسعه کسب کار" که به همت انجمن مدیران صنایع خراسان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت ما در این است که نمی‌توانیم در فروش محصولات خود با واحدهای تولیدی خارج از کشور رقابت کنیم.

وی بیان کرد: از ابتدا نوع فعالیت اقتصادی در ایران به علت قرار گرفتن بر سر راه جاده ابریشم بازرگانی بوده و به همین علت کارهای واسطه‌گری بیش از تولید رونق داشته است.

عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی ادامه داد: ما هنوز در روش‌های تبلیغی و بازاریابی خود دچار مشکل هستیم و مقوله‌ای به نام خدمات پس از فروش عملا در کشور ما وجود ندارد و برای به وجود آوردن مشتری‌مداری و افزایش کیفیت کالاهای تولید شده باید بتوانیم قوانین حمایتی از بخش تولید را در کشور تصویب کنیم.

یزدانبخش بیان کرد: متأسفانه در کشور ما به بخش‌های مختلف تولید توجهی نمی‌شود به عنوان مثال هنوز صنعت بسته‌بندی ما دچار مشکل بوده و به جایی نرسیده که بتوان در مورد آن بحث کرد.

وی با تأکید بر لزوم حمایت درست و منطقی دولت از واحدهای تولیدکننده خاطرنشان کرد: این حمایت راه رسیدن به یک کشور صنعتی را برای ما هموار کرده و می‌تواند به صنعتگران برای به ثبت رساندن برند ملی کمک دهنده باشد.

بخش خصوصی جزو "خودی‌ها" شناخته نمی‌شود/ هر روز امید به توسعه فعالیت اقتصادی در حال کاهش است

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه متأسفانه در وضعیت کنونی اقتصاد ایران بخش خصوصی جزو خودی‌ها شناخته نمی‌شود، گفت:‌ همچنان شاهدیم که هر روز امید به توسعه فعالیت اقتصادی در حال کاهش است.

محمود سیادت در ادامه اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما برای پیش رفتن به سمت کسب و کارهای مدرن 2 گروه مقاومت می‌کنند؛ نخست افرادی که در تله کسب و کار سنتی گرفتار شده‌اند و دوم افرادی که  تولید و خدماتشان براساس رانت شکل گرفته است.

وی تأکید کرد: متأسفانه با اینکه از تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار چندین سال می‌گذرد اما هنوز برای اجرایی‌شدن آن اقدام جدی انجام نشده و همچنان شاهدیم که هر روز امید به توسعه فعالیت اقتصادی در حال کاهش است.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: ما در به دست آوردن بازارهای بین‌المللی و برنامه‌ریزی برای حفظ آنها دچار مشکل هستیم و به همین علت در 4 ماهه ابتدایی امسال شاهد کاهش 9 تا 10 درصدی صادرات بوده‌ایم.

سیادت تصریح کرد: تا زمانی که رانت در اقتصاد ایران وجود داشته باشد نمی‌توان به کارگر وجدان کاری و بالابودن بهره‌وری را آموزش داد و به همین علت کیفیت تولید پایین آمده و کالای ما را از رقابت پذیری خارج می‌کند.

وی اظهار داشت: متأسفانه در وضعیت کنونی اقتصاد ایران بخش خصوصی جزو خودی‌ها شناخته نمی‌شود و به عبارت دیگر نگاه متقنی برای توسعه بخش خصوصی وجود ندارد که این روند بسیار نگران‌کننده بوده و سبب می‌شود مباحث جدید مانند برندینگ امکان اجرایی‌شدن را نداشته باشند.

ما هم اکنون در حال گذار از یک دوران سنتی به سمت توسعه کسب و کارهای مدرن هستیم

محمود بنانژاد رییس اتاق اصناف مشهد در ادامه اظهار داشت: در حوزه اقتصادی اصناف باید گفت که ما هم اکنون در حال گذار از یک دوران سنتی به سمت توسعه کسب و کارهای مدرن هستیم به این معنی که نوع اصناف ما از واحدهای سنتی و خرد به سمت فروشگاه‌های مدرن و بزرگ در حال تغییر است.

وی ادامه داد: اما باید در نظر گرفت توسعه کسب و کار و برندسازی در حوزه اصناف دارای دافعه‌های زیادی در کشور ما است نخست اینکه واحدهای توسعه‌یافته بیشتر از واحدهای خرد مورد هجوم دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرند و ممکن است برخی از مشکلات از این حیث برای آن‌ها ایجاد شود.

رئیس اتاق اصناف مشهد مقدس بیان کرد: همچنین باید در نظر داشت که توسعه برند در اصناف نیاز به ساماندهی فروشگاه‌های بزرگ دارد و این موضوع در 2 بخش تولیدی و توزیعی در مشهد مقدس در حال اجرا است.

بنانژاد خاطرنشان کرد: در بخش تولیدی با توسعه شهرک‌های تولیدی و توسعه مجتمع‌های صنعتی تولیدی اقداماتی در دست اجرا قرار گرفته و هم‌اکنون 17  شهرک صنفی تولیدی در مشهد یا ساخته شده و یا در دست احداث است؛ اما در بخش توزیعی با توجه به اینکه ساختار شبکه توزیع در شهر مشهد اساساً بر پایه واحدهای خرد است برای تجمیع آنها مقاومت‌هایی وجود دارد.

وی افزود: توسعه واحدهای بزرگ در حوزه توزیع یکی از سیاست‌هایی است که در حال اجرا بوده و باید برای آن برنامه‌ریزی داشت برای امسال توسعه 2 درصدی این دسته از اصناف در دستور کار قرار گرفته و برای افزایش پلکانی آن برنامه‌هایی در دست اجرا است.

دولت نمی‌تواند صنعت‌گر خوبی باشد/ دولتی‌شدن بنگاه‌ها نابودی برندهای موفق ایرانی را رقم زد

عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: دولتی شدن برخی از واحدهای بزرگ در ایران سبب از بین رفتن تعدادی از برندهای موفق ایرانی شده است.

محمدعلی چمنیان در دومین میزگرد تخصصی "نقش برند در توسعه کسب کار" که به همت انجمن مدیران صنایع خراسان برگزار شد، اظهار داشت: باید در نظر داشت که برندسازی امری طولانی است که باید در طول زمان حمایت شده و اقدامات مربوط به آن انجام شود اما متأسفانه قوانین حمایتی در این راستا در کشور ما وجود ندارد.

وی ادامه داد: در واقع در کشور ما وضعیت به گونه‌ای است که کسی از کیفیت حمایت نکرده و اهداف بلند مدت برای تولید در نظر گرفته نمی‌شود و به همین علت بخش زیادی از تولیدکنندگان حاضر نیستند که مدت زمان زیادی وقت بگذارند که بتوانند یک برند را بسازند.

عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همچنین برندسازی همانطور که گفته شد نیاز به برنامه‌ریزی دراز مدت دارد اما در کشور ما ثبات اقتصادی وجود نداشته و این موضوع سبب می‌شود که بخش زیادی از تولیدکنندگان نتوانند برای برندسازی اقدامات مناسب داشته باشند.

چمنیان با تأکید بر اهمیت توجه به بخش خصوصی، تصریح کرد: بخش زیادی از برندهای ایرانی در اثر دولتی شدن از بین رفته‌اند همه ما می‌دانیم که دولت نمی‌تواند صنعت‌گر خوبی باشد اما وقتی تمام بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در اختیار دولت باشد طبیعی است که از برندهای ایرانی چیزی باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به مشکلاتی که توسط دولت برای واحدهای موفق به وجود می‌آید، تأکید کرد: واقعیت این است که تا یک واحد در کشور ما به موفقیت‌هایی دست پیدا می‌کند که به نوعی برندش را ارتقا می‌دهد ادارات دولتی مانند مالیات و یا تأمین اجتماعی به سمت وی آمده و مشکلات زیادی را برایش به وجود می‌آورند و این مسئله سبب می‌شود که تولیدگنندگان زیادی تمایلی برای کار روی نشان تجاری خود نداشته باشند.

افزایش قابل توجه تعداد "ثبت علامت تجاری" در خراسان‌رضوی/ شرایط صنایع داخلی برای تولید باکیفیت ارتقاء یابد

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: باید با تسهیل وضعیت و بهبود فضای کسب و کار شرایط صنعت را برای تولید باکیفیت ارتقا داد.

امیرمهدی مرادی در دومین میزگرد تخصصی  "نقش برند در توسعه کسب کار" که به همت انجمن مدیران صنایع خراسان برگزار شد اظهار داشت: پنجمین همایش برندینگ در حالی برگزار می‌شود که در نخستین دوره از برگزاری  آن تعداد کمی از واحدهای صنعتی با حوزه برند به صورت آکادمیک و اصولی آشنایی داشتند اما هم اکنون آمارها نشان از این دارد که تعداد ثبت علامت تجاری افزایش قابل توجهی داشته است.

وی بیان کرد: برندسازی از 2 جهت می‌تواند در افزایش درآمد یک واحد صنعتی تأثیر داشته باشد نخست اینکه یک واحد دارای برند به علت خدمات و کیفیت می‌تواند تولیداتش را با قیمت بالاتری به فروش برساند و دوم اینکه میزان فروش یک واحد دارای برند خود به خود  افزایش پیدا می‌کند.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با بیان اینکه برندهای خارجی نباید همیشه دشمن تولید ایران به حساب بیایند، خاطرنشان کرد: نمی‌توان تا ابد کالاهای خارجی را از بازار ایران دور کرد و این روندی که تاکنون به تأخیر افتاده بالاخره باید اجرا شود.

مرادی تأکید کرد: به‌جای دور کردن ایران از بازارهای خارجی باید بتوان کیفیت کالاهای ایرانی را با تسهیل شرایط تولید ارتقا داد تا قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته باشند.

وی ادامه داد: کما اینکه هم اکنون تصمیم بر این شده که برندهای خارجی که در خراسان‌رضوی نمایندگی افتتاح می‌کنند باید بخشی از تولیدات خود را داخل این استان انجام دهند که این موضوع خود به خود به اشتغال نیز کمک می‌کند.