اخبار سال 1396

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی: تحریم بزرگترین مانع توسعه برندهای ایرانی

اشتراک گذاری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی تحریم ها را مهمترین مانع توسعه برندهای ایرانی عنوان کرد و گفت: عدم برندسازی بازار زعفران را به اسپانیا داد.

راضیه علیرضایی با بیان اینکه ایران به واسطه کالاهایی همچون زعفران، پسته، فرش دستباف، فیروزه و ...برندهای نام آشنایی در بازارهای بین‌المللی دارد، اظهار داشت: دنیا این کالاهای ایرانی را به خوبی می‌شناسد و همین موضوع سبب ایجاد کسب و کارهای گسترده‌ای در داخل شده به‌طوری که برند این محصولات نقطه قوتی برای کشور است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب صنعتی موضوع برند و نشان تجاری مورد توجه صاحبان صنایع و تولیدکنندگان قرار گرفت، عنوان کرد: برند شبکه‌ای به هم پیوسته، علمی، فناورانه و چندوجهی و چند جانبه برای تولید یک محصول است که شاهرگ اصلی آن حضور در عرصه‌های بین‌المللی است.

علیرضایی، مهمترین مانع توسعه برندهای ایرانی را تحریم ها عنوان کرد و افزود: متاسفانه تحریم‌ها سبب شد تا نتوانیم در بازاهای بین‌المللی حضور داشته باشیم به طوری که امروز 95 درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود اما عدم برندسازی و حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی سبب شده تا برند اسپانیا در این حوزه جای ما را بگیرد.

وی همچنین در ارتباط با اینکه آیا نداشتن آگاهی فعالان اقتصادی نیز در عدم ثبت برندها تاثیر داشته است؟ گفت: آموزش نقش مهمی در ثبت برندهای استان داشت به‌طوری که تا 10 سال پیش تلاش برای ثبت برندهای استان و یا توجه فعالان اقتصادی به این حوزه تبدیل به آرزویی برای ما شده بود اما خوشبختانه برگزاری همایش نشان تجاری به صورت سالانه توسط انجمن مدیران صنایع خراسان این آرزوی دیرینه را برآورد کرد و امروز شاهد پیشرفت و ترقی برندهای استان به واسطه آموزش هایی که در این همایش دیده‌اند، هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا ورود برندهای خارجی و دادن فضای تجاری به آنها برای برندهای ایرانی و تولید داخل تهدید به شمار می‌آید اظهار داشت: مردم همه کشورها به سمت برندهای بین المللی کشیده شده اند و طبیعی است که به دنبال بهترین‌ها باشند اما حضور برندهای خارجی در ایران منوط به داشتن نمایندگی رسمی آنها در کشور است تا از قاچاق کالا جلوگیری شود.

علیرضایی ادامه داد: درست است که تعدادی برند خارجی در بازار استان وارد شده اند و به شبکه توزیع پیوسته اند و فروشگاه های بزرگ ایجاد کرده اند اما تفاهم نامه ای با آنها منعقد شده که بعد از طی یک بازه زمانی چند ماهه باید 20 درصد تولید خود را در ایران انجام دهند تا کمکی برای تولید داخلی باشند.

وی در پایان 10 بازار اصلی شامل کشورهایی همچون افغانستان، آسیای میانه و اروپا را از جمله بازارهایی عنوان کرد که برندهای ایرانی را به خوبی می‌شناسند و گفت: صنایع غذایی، پوشاک، زعفران و منسوجات جزء کالاهای نام آشنا و برند ایرانی در این بازارها هستند.