اخبار سال 1396

پنجمین همایش نشان تجاری با رویکرد نقش برند در توسعه کسب و کار در روزهای 25 و 26 مردادماه در سالن همایش های ساختمان ساپکو برگزار شد.

اشتراک گذاری

در این همایش که با حضور جمعی از صنعتگران و مسئولان تشکلهای اقتصادی بخش خصوصی و نیز برخی از مسئولان دولتی برگزار شد، اساتید حوزه صنعت و تجارت به بیان مطالبی در قالب کارگاههای آموزشی در زمینه برند و برندسازی پرداختند. شاخصهای کلیدی برند در توسعه کسب و کار، مدلهای کسب و کار برندهای موفق، مدیریت دانش و سرمایه فکری و نقش آن در توسعه کسب و کار، رازهای موفقیت برندهای بین‌المللی و مدلهای ذهنی در توسعه کسب و کار از جمله محورهای کارگاههای آموزشی این همایش در روز نخست بود.

گذری بر استراتژی برند ناسیونال، BPC (نام تجاری، الگوی ذهنی، رهیاری)، دیجیتال برندینگ با تمرکز بر توسعه کسب و کار، برندسازی در کسب و کارهای B2B، کانالهای بازاریابی، سنجش اثربخشی بازاریابی در عصر داده‌ها، ارائه تجربه کار در بازار ایران در خصوص کالاهای مصرفی و نقش برند در توسعه ملی نیز محور مباحث مطرح شده در دومین روز این همایش بود.

تاکید بر 5 برند برتر در طراحی پوستر همایش

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه پنجمین همایش برندینگ گفت: نشان تجاری و برند با هم تفاوت دارند و نشان دست با 5 انگشت که در طراحی پوسترها و بنرهای همایش وجود دارد، به معنای 5 اثر و نتیجه از 5 همایش برندینگ است.

امیرمهدی مرادی افزود: بر اساس ارزیابی‌های سال گذشته، مهمترین نقاط ضعف واحدها، عدم برنامه‌ریزی مدون و دقیق برای کسب و کار، عدم برنامه‌ریزی استراتژیک برای راهبری اهداف، نبود نمایندگی فروش و بازاریابی و ضعف در مدیریت منابع انسانی است.

وی با بیان اینکه بسیاری از واحدها به اخذ گواهینامه‌های کیفیت و ثبت نشان تجاری اهمیت می‌دهند که می‌تواند از اثرات مثبت این همایش باشد، اظهار کرد: امسال تنها 10 درصد واحدها به ارائه مستندات خود برای ارزیابی برندینگ، نپرداختند و این در حالیست که سال گذشته این رقم 30 درصد بود و عملکرد امسال واحدها، نشان از تلاش آنها برای مستندسازی داشته و قابل تقدیر است ولی از طرفی برخی واحدها نیز افت داشته‌اند که نشان‌دهنده عدم توجه ‌مدیریت به مسئله تداوم برندینگ است.

ایجاد جایگاه در ذهن مردم

بهنود الله‌وردی، در نخستین کارگاه آموزشی همایش با موضوع "شاخصهای کلیدی برند در توسعه کسب و کار" گفت: برندشدن به معنی تسخیر قلبها و ایجاد جایگاه در ذهن مردم است. وی با اشاره به 5 شاخص کلیدی برند در توسعه کسب و کار گفت: برندینگ هزینه دارد و این هزینه به این دلیل است که متوجه شویم مخاطبان از ما چه می‌خواهند. از طرفی برندینگ زمان‌بر است؛ زیرا ذهن مردم همواره در حال مقاومت است پس جایگاه داشتن و ماندگاری در ذهنشان زمان می‌برد. بزرگترین اتفاقی که برای برندسازی ضروری است تغییر در نگرش‌هاست یعنی از جایگاه قرارداشتن در نگاه مخاطبان، به همه چیز نگاه کنیم.

این مدرس دانشگاه بابیان اینکه برندینگ نیاز به زیر ساخت دارد و کار یک نفر نیست؛ تأکید کرد: برندینگ تنها کار یک مدیر بازرگانی نیست حتی کار یک تیم و به مراتب هر تیمی هم نیست بلکه برندینگ کار تیمهای متخصص است. وی درخصوص تفاوت برندهای موفق با سایر برندها گفت: علاوه بر اینکه نیاز است شاخصهای کلیدی برندینگ را بشناسیم نیاز است که تفاوت برندهای موفق را با سایر برندها مورد بررسی قرار دهیم.

الله‌وردی ادامه داد: برندهای بزرگ هویت داشته و تعریفی در ذهن مردم دارند، این جایگاه باید در شرایطی که مردم زمان ندارند و انتخابهای متعددی پیش رویشان است، به درون قلب و ذهن افراد برود. در مسئله برند باید در نظر داشت که مخاطبان با افراد و المانها و... ارتباط برقرار نمی‌کنند بلکه با شخصیت آنهاست که ارتباط می‌گیرند.

موفقیت در کار با فرهنگ مشتری مداری

حیدر امیران در کارگاهی با موضوع "مدلهای کسب و کار بندهای موفق" گفت: انسان های موفق براساس ادبیات جاری در جامعه، صحبت نکرده و فکر نمی کنند. برای موفق بودن باید از کلمات و جملات خاص سخن گفت و به اصول کسب و کار پایبند بود چراکه ساکن بودن به نابودی کسب و کار می انجامد.

وی با اشاره به ویژگی های یک برند موفق، تأکید کرد: برندهای موفق فرصتهای جذاب را به خوبی درک کرده و می‌بینند و می‌توان گفت فرصت یا  نیاز، مهمترین دلیل موفقیت برندهاست. هدف قراردادن شاخصهای مالی و بازاری نیز از دیگر آیتمهای برند موفق است.

امیران افزود: مدل کسب و کار مدلی است که نیازهای مشتری را برای ما تعریف می‌کند. سوال «آیا شما مدل کسب و کار دارید؟» بدین معنی است که قرار است شما چه چیزی را تامین کنید؟ ساختاری است که به ما اطمینان می دهد تا مشکل و فرصت را ببینیم و بر روی فرصتها حساس باشیم چرا که فرصتها خود را در غالب مشکل و مسئله نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه در کنار دیدن فرصت، موضوعات دیگری نیز باید وجود داشته باشد، گفت: اگر در مقابل مشتری تعظیم کردید و فرهنگ مشتری مداری در سازمان شما وجود داشته باشد، بیزینس من موفقی خواهید بود. نشان خوب، اخلاق خوب، مشتری مداری و... مواردی است که باید همزمان با به وجود آمدن فرصتها، وجود داشته باشند.

برای برندشدن، باید تمایز فروخت نه محصول

مصطفی جعفری در کارگاه خود با موضوع "مدیریت دانش و سرمایه فکری و نقش آن در توسعه کسب و کار" گفت: منابع نهفته در محیط از آن کسانی است که بهتر از دیگران دشواریها را مدیریت می‌کنند و آنها افرادی هستند که تمایز می‌فروشند نه محصول.

وی با اشاره به مفهوم سازمانهای یادگیرنده گفت: سازمانهایی هستند که با بهره‌گیری از فضایل، ارزشها و تواناییهای کارکنان خود و همچنین براساس درسهایی که با تجربه می‌آموزند بطور مستمر تغییر می‌کنند و عملکرد خود را بهبود می‌بخشند؛ سازمانهای یادگیرنده هستند و شعار چنین سازمانهایی خلاقیت و نوآوری است.

جعفری تولید جهانی را اینگونه تعریف کرد: تولید جهانی به معنی تولیدی چابک، قابل انعطاف با سرعتی بالا، فرایند محور، مشتری‌گرا، دارای تفکری سیستمی و ناب است. به عبارتی دیگر سازمانهای برتر دنیا سازمانهایی هستند که عملکردی منحصر به فرد دارند و به روش سایر سازمانها عمل نمی‌کنند.

وی با طرح این سوال که چرا باید دانش خود را انتشار دهیم، افزود: همانطور که دسترسی به دانش ارزشمند است، با انتشار آن، ارزشش بالاتر می‌رود و عدم انتشار دانش نیز باعث ایجاد کار مضاعف و استفاده از راه‌حلهای تکراری برای مشکلات تکراری است که خود به مرور تبعات بدی برای محصول و برند به دنبال دارد.

هفت دلیل برای موفقیت برندهای بین‌المللی

فرهاد جمالپور در کارگاهی با موضوع "رازهای موفقیت برندهای بین‌المللی" گفت: نام تجاری یک قول تجاری است که به طور مستقیم به اعتماد متصل است. داشتن هدف، نیروی انسانی، تحقیق و توسعه، مشتریان وفادار، برندینگ، روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی، دلایل اصلی در این موفقیت است.

وی با اشاره به مفهوم دایره طلایی در توسعه برند، گفت: در مرکز دایره، چرا (why) وجود دارد به این معنی که یک سازمان چرا بوجود آمده است؟ دومین لایه نیز، مفهوم چگونه (how)است یعنی چگونه منحصربفرد باشیم؟ آخرین لایه نیز، چه (what) است یعنی چه محصولی تولید کرده یا چه سرویسی را ارائه دهیم؟

جمالپور با اشاره به اهمیت مسئله نیروی انسانی، تأکید کرد: اگر شما کسانی را استخدام کنید که فقط کار را بلد باشند، برای پول شما کار می‌کنند ولی اگر کسانی را استخدام کنید که به باور سازمانی شما اعتقاد داشته باشند از جان برای شما و هدفتان مایه می‌گذارند.

وی درباره اهمیت تحقیق و توسعه، به کمبود دیتای دقیق در کشور اشاره و گفت: کمپانی‌های سنتی بر دموگرافی تاکید دارند، شاخص این نوع شرکتها برای جذب مشتری سن وجنسیت، وضعیت تاهل، وضعیت شغلی، مکان زندگی و درآمد است درحالیکه کمپانی‌های موفق به شخصیت، ارزشها و نگرشها، سبک زندگی، باورها، تعداد و نوع مصرف توجه می‌کنند.

مدیر خوب کسی است که بتواند مسئولیتهای خود را واگذار کند

احمد اثنی عشری در کارگاه گذری بر استراتژی برند ناسیونال گفت: یکی از ویژگیهای مدیران خوب این است که بتوانند مسئولیت خود را واگذار کرده و افرادی را استخدام کنند که بدون حضور آنان سیستم شرکت را به خوبی مدیریت کنند.

وی افزود: شرکتهای بزرگ استراتژی های بلند مدت دارند مثلا ماتسوشیتا، استراتژی 250 ساله شرکت خود را می‌نویسد و آن را در قالب 10 برنامه 25 ساله ارائه می‌دهد. ویژگیهای شخصیتی ماتسوشیتا، خلاقیت، سخت‌کوشی، فروتنی و خطرپذیری است.

ارتباطات نسل جدید، ویدئو، عکس و توئیت است

فرزین فردیس دیگر مدرس این همایش گفت: تغییر در سبک زندگی آدمها، ریشه ایجاد کسب و کارهای خارق‌العاده و جدید می‌شود و هنر بازاریاب این است که زودتر از همه دریابد که آدمها در حال تغییرند. ایده‌ها، واحد پول دنیای امروزند؛ انسانهایی که برای ایده‌هایشان تلاش می‌کنند ثروتمندترین انسانهای دنیا هستند.

وی افزود: زمانی ایده‌ها می‌توانند موجب تغییر شوند که به درستی با دیگران به اشتراک‌ گذاشته شوند و آنها نیز به درستی درک کنند. یکی از مهارتهای دنیای امروز برای سازمانها ارتباط موثر با مشتری است به گونه ای که مشتری را با ایده خود همراه کنیم. انتشار ایده ها و پیامها در قرن بیست و یک نیازمند ابزارها و پیام رسانهای مطابق با این قرن است. ارتباطات نسل جدید، ویدئو، عکس و توئیت است.

فردیس یادآور شد: دیجیتال برندینگ در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت است. وب هرچه نباشد، دموکراتیک است و هرکسی اراده کند می‌تواند هرچیزی دلش بخواهد درباره برند شما بگوید و شاید یک  فرد به تنهایی بتواند از این طریق پایه‌های برند شما را بلرزاند.

وی ادامه داد: براساس تحقیقات انجمن تبلیغات آمریکا، بازاریابها در صحنه‌های مجازی، فعالیت‌های گسترده‌ای دارند. دلیل حضور آنها این است که می‌توانند رفتار مصرف‌کننده را به طور مستقیم مشاهده کنند. امروزه برندهای ما هوشمند نیستند و در شناساندن برند خود به دنیا کم کاری کرده اند. در این حوزه علاوه بر بکارگیری زبان فارسی باید به زبانهای دیگر دنیا نیز توجه کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، با پایان یافتن کارگاههای آموزشی همایش، آیین اختتامیه با حضور مسئولان استانی برگزار و از 30 برند برتر سال 96 براساس عملکرد سال 95 آنها تقدیر شد. همچنین مدال طلای کسب عنوان برند برتر در پنج دوره همایش برندینگ به رضا حمیدی مدیرعامل شرکت فرش مشهد، علی‌محمد شریعتی‌مقدم مدیرعامل نوین زعفران، محمدحسین روشنک مدیرعامل ایمان تجارت روشن، محمدعلی چمنیان مدیرعامل نیان الکترونیک و فرهاد صفار سحرخیز مدیرعامل شرکت زعفران سحرخیز اهدا شد.

برندسازی ضامن صادرات کشور است

استاندار خراسان رضوی در آئین اختتامیه این همایش گفت: ضرورت تولیدات ما توجه به بحث برندسازی در منطقه و بین‌الملل است، موضوع توجه به مزیتهای داخلی در کنار توجه به ضرورتهای بازار در اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبری قرار گرفت و شاید خط نشانی برای حرکت به سمت برند بود، برندهایی که معرف کالاهای خوب و باکیفیت و با قیمت مناسب در داخل و خارج باشند.

وی افزود: تلاشهای زیادی در این حوزه در بخش دولتی و خصوصی در استان انجام شده اما کافی نبوده و هنوز باید در این راستا صنعتگران، تولیدکنندگان، دانشگاهیان و صادرکنندگان ما با توجه به نیازهای بازار و ظرفیتهای داخلی کار بیشتری انجام دهند و در این رابطه نگاه به بازار داخلی بسیار مهم است.

رشیدیان اظهار کرد: نمی‌توان به بازار داخلی توجه نکرد و تنها به بازار خارجی چشم دوخت؛ باید در اینباره فرهنگسازی کنیم که فرهنگ مصرف کالاهای داخلی به عنوان فرهنگی عمومی برای مردم نهادینه شود. مردم از کالاهای ساخت داخل حمایت کنند و این با موضوع برندینگ شاید ارتباط مستقیم نداشته باشد اما وقتی در یک کشور درخواست ایجاد ظرفیتی برای کالاهای تولیدی‌مان را داریم به همان نسبت باید برای آنها ظرفیت‌سازی کنیم.

وی تاکید کرد: باید با ارتقاء کیفیت کالاها و رقابت‌پذیر کردن آنها مشتریان را برای آنها در خارج از کشور پیدا کنیم و امیدوارم با ظرفیتی که داریم به جایی برسیم که به برنامه‌ریزی دولت در راستای صادرات به ۸۰ کشور دست یابیم.

استاندار خراسان رضوی یادآور شد: تاکنون در موضوعات مختلف تولیدات غذایی و صنعتی عملکرد خوبی در استان داشتیم اما برندسازی چیزی است ک صادرات ما و حضور ما در بازارهای بین‌المللی و حفظ مشتریان و جذب مشتریان جدید را تضمین می‌کند و امیدوارم با همت بخش خصوصی و نگاهی که به جهانی شدن دارند، سال آینده از کسانی که برندهایشان در سطح بین‌المللی جوایز و افتخاراتی کسب کرده‌‎ان،. تقدیر کنیم.

تشکلهای بخش خصوصی می‌توانند طراح راههای توسعه به سمت آینده باشند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال پنجمین سال است که انجمن مدیران این کار سخت، یعنی برگزاری همایش برندینگ را مدیریت می‌کند. از زمان برگزاری نخستین همایش، همه بر این قضیه اصرار که تدوین و برنامه‌ریزی برگزاری چنین همایشی انجام شود و واحدهای تولیدی به آن توجه کنند و قوانین بین‌المللی برندینگ در کشور رواج یابد.

راضیه علیرضایی افزود: برگزاری چنین برنامه ای از سوی یک سازمان دولتی امکان‌پذیر نبود و در همان سال آقای حمیدی و دوستانش در انجمن مدیران صنایع استان پذیرفتند که موضوع را برعهده بگیرند. در سال اول هدف ما معرفی و توجه به برندسازی بود و امسال به این رسیدیم که برند را با تولید ملی نزدیک کنیم و در کسب و کارهای جهانی ورود پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در همایش امسال علاوه بر آموزشهای آکادمیک و عمومی که توسط اساتید مطرح شد، بنگاههای موفق نیز رموز توسعه برند خود و اینکه در فضای واقعی کسب و کار ایران چه کردند و با چه رویه‌ای خود را تثبیت کردند که به برند برتر رسیدند، را آموزش دادند.

علیرضایی با اشاره به اهمیت نقش تشکلهای بخش خصوصی، تاکید کرد: نقش اجتماعی تشکلهای ما می‌تواند راههای توسعه به سمت آینده بهتر را طراحی کند و این موضوع باید به صورت نهادینه شدن در بین تشکلهای ما تقسیم کار شود همانطور که در چهار سال گذشته هر کدام از تشکلهای ما عهده‌دار فرایندی از مشکلات تولید استان شدند.

وی با اشاره به موضوع برندها و مباحثی که در این همایش مطرح شد، گفت: اگر انجمنها و گروههای تخصصی در عرصه‌هایی که به موضوع برند و آینده کسب و کار استان کمک کند ورود پیدا کنند، جایگاه خود را در این زمینه پیدا می‌کنیم. ما انتظار داریم تشکلها با گروههای تخصصی خود در دانشگاهها ارتباط بگیرند و با جذب کارآموز از دانشگاهها، برای نوآوری در حوزه‌های خاص خود نقش مشعل‌دار را برعهده بگیرند و جلو بروند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ادعای ما در بدنه دولت این است که وظیفه بسترسازی و حمایت داریم و این نکته را قبول داریم که هر یک از انجمنها باید در آینده پرفروغ کشور نقش‌آفرینی کرده و در ساخت تصمیمات مشارکت کنند. امسال بهترین سال برای این موضوع است چون در زمان شروع برنامه‌های توسعه آینده‌نگرانه ایران قرار داریم و کشوری رو به توسعه و دارای نیروی کار آماده برای مشارکت اقتصادی هستیم.

توجه به برندینگ از ضروریات امروز اقتصاد است

رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: در سال ۹۶ موضوع تولید و اشتغال باید مورد توجه قرارگیرد، اما متاسفانه با بی‌توجهی مسئولان شاهد اقدامات نامتعارف سودجویان در امر قاچاق کالا و صادرات بی‌رویه هستیم و باید با همتی جدی جلوی واردات بی‌رویه را بگیریم.

رضا حمیدی اظهار کرد: پنجمین همایش نشان تجاری بسیار خوب و ثمربخش است و امروز توجه به برندینگ جزو ضروریات محسوب می‌شود. وی افزود: در دوران رکود قرار داریم و با مشکلات زیادی که مواجه هستیم شاهد رشد فساد اقتصادی، قاچاق کالا و غیره هستیم و برندسازی بهترین راه مبارزه با برندهای قاچاق و غیررسمی است.

حمیدی گفت: باتوجه به معادن بی‌کران کشور و موقعیت اقتصادی کشور می‌توان ثروتی فراتر از نفت به‌دست آورد و برای رشد برندینگ باید با تولیدات زیرپله‌ای، غیررسمی، قاچاق کالا و غیره مبارزه کرد و ثبت مصوبات رشد و توسعه برندینگ باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی اظهار کرد: ترکیه تا سال ۲۰۲۳ تعداد ۵۰ برندجهانی به برندهای بین‌المللی خود اضافه خواهد کرد و حال باید ببینیم برنامه ایران در این مسیر چیست و در امر رشد برندینگ چه برنامه‌ای خواهد داشت.

برندسازی‌ها باید عادلانه باشد

دبیر اتاق بازرگانی ایران در این مراسم گفت: در سال‌های اخیر حرکت خوبی در بحث رشد برند و تبدیل شدن مصرف کالای ایرانی به یک فرهنگ کارهای خوبی صورت پذیرفته است.

علیرضا اشرف با بیان اینکه برندسازی‌های جامعه باید عادلانه باشد، گفت: تفکرات موثر پس از ایجاد برند باید همزمان در مرحله تولید هم دیده شود و نتیجه و ثمربخشی آن مشهود باشد.

وی یادآور شد: باید نام یک برند شناخته شده همراه با تولید محصول باکیفیت باشد و امروزه هرکالایی می‌تواند برندی خاص و شاخص باشد و واحدهای تجاری و NGOها باید به این مهم توجه کنند. برندهای ساخت ایران باید برترین برندهای دنیا باشد و امروزه در شرایط تحریم شاهد آن هستیم که بخش عمده‌ای از برندهای ایرانی جزو برندهای مطرح جهانی هستند.

برند نیازمند ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری است

به گزارش ایسنا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه برند نیازمند حمایت و مراقبت است، تصریح کرد: مساله قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری در برند، وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداری است. چرا یک برند را ارزش گذاری نمی‌کنیم که بانک بتواند آن را به وثیقه بگیرد؟

محمد حسین روشنک اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی ما، نبود برون‌سپاری تولید یا همان تولید بدون کارخانه است. اکثر بنگاه‌های تولیدی کشور با ظرفیت کمی فعالیت می‌کنند که توان برند شدن را داشتند. امروز باید پرسید ما چه مقدار ثروت ما در شهرک‌های صنعتی هزینه کردیم همین را می‌توانستیم در قالب تولید بدون کارخانه تخصیص دهیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلات عدم توسعه برند نبود قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری بر آن است، عنوان کرد: اتحادیه صادرکنندگان، اتاق بازرگانی خراسان، سازمان صنعت، معدن و تجارت بسیار زحمت کشیده‌اند تا برند به این مرحله برسد. مساله قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری در برند، وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداری است. چرا یک برند را ارزش گذاری نمی‌کنیم که بانک بتواند آن را به وثیقه بگیرد؟

روشنک با اشاره به اینکه برند نیازمند حمایت و مراقبت است، تصریح کرد: مسئول حمایت از برند مسئولان دولتی و مسئول مراقبت از آن، صاحب برند است. اینکه می‌گوییم برند به مراقبت نیاز دارد، به این دلیل است که هر برندی رقیب خواهد داشت و باید به همین جهت از آن مراقبت نمود.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی با بیان اینکه برندسازی سرمایه‌ است و باید قدر آن را دانست، خاطرنشان کرد: برندسازی نیازمند تلاش، زحمت و عشق است.

برند هویت و ارزش یک محصول است

رئیس اتاق اصناف مشهد نیز با تاکید بر اینکه کشور ما نیازمند ایجاد برند برای ارتقای کیفیت تولید و خدمات بهتر است، اظهار کرد: در این فرایند حوزه اصناف در کنار تولید، صنعت و بازرگانی قرار گرفته است. باید از برند صیانت شود تا بتوانیم خروجی بهتری داشته باشیم.

محمود بنانژاد ادامه داد: برند فقط یک نام نیست بلکه یک هویت و ارزش است و برای این هویت، ارزش و ایجاد آن زحمت کشیده است. بنابراین برای حفظ آن نیز باید زحمت کشیده شود. متاسفانه یکی از مشکلات ما در جامعه این است که یک تعدادی از فعالان اقتصادی از اینکه مطرح و معروف شوند، پرهیز می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید روی برند قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری شود، تصریح کرد: کسی که برند ایجاد می کند، باید تشویق شود و بتواند از بخشی از تسهیلات استفاده کند. ما باید به جایی برسیم که کارگاه‌هایی که بیش از 5 کارگر دارند، تشویق شوند و معافیت‌های برای آ‌‌ن‌ها در نظر گرفته شود.

بنانژاد گفت: برای تعیین و انتخاب نام برند نباید به دنبال اسم‌های بزرگ و ترکیب‌های خاص گشت در حالی که بهتر است برای برای حفظ جایگاه زبان و سرمایه‌گذاری روی تاریخ و فرهنگ کشورمان از کلمات خلاصه، مفید و فارسی با حفظ اصالت آن استفاده کنیم.

اهمیت تولید بدون کارخانه در برندسازی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با تاکید به اینکه تولید بدون کارخانه و برون سپاری برای برندسازی اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: ما در سال 93 در شرکت شهرک‌های صنعتی کاری انجام دادیم که براساس آن 16 برند ایجاد شد که امروز محصول آن تلاش تولید بدون کارخانه و صادرات به کشورهای دیگر است.

مسعود مهدی‌زاده مقدم با اشاره به اینکه در سیاستهای اجرایی دولت باید حمایتهای ویژه‌ای از برند شود، عنوان کرد: ما راهی به جز ورود به بازارهای دنیا نداریم و در این راستا باید شناسنامه محصولات ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: دستیابی به این مهم جز با برندسازی ممکن نیست و برخورداری از برندهای معتبر و بادوام نیازمند حمایت و مراقبت است.