اخبار سال 1397

ورود انجمن مدیران صنایع خراسان به ایفای نقشی اجتماعی

اشتراک گذاری

راضیه علیرضایی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی

ورود به عملیات اجرایی مساله برند تقریبا همزمان با برجام در کشور ما اتفاق افتاد؛ هر چند مذاکرات و بحثهای علمی مربوط به آن از قبل پیش‌بینی شده و کارهای مختلفی در حوزه‌های علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی در حوزه برند شاید از حدود سی سال پیش شروع شده بود اما آنچه در اجرا خود را نشان داد، مربوط به سالهای اخیر و فعالیت‌هایی است که در حوزه‌های مختلف اقتصادی و عرصه‌های رقابت‌پذیری برای کشور و خارج از کشور به وجود آمد.

آنچه شانه به شانه برند در اقتصاد اتفاق می‌افتد، حضور در بازارهای بین‌المللی و رقابت در فرایندهای بین‌المللی است که برند را تقویت می‌کند؛ یعنی برند صرفا یک فعالیت درون سازمانی و درون بنگاهی برای یک محصول یا فراورده یا خدمت نیست بلکه در واقع برندسازی و توسعه حوزه برند به این برمی‌گردد که علاوه بر اینکه درون سازمان فعالیتهای جدید و مدرنی را آغاز می‌کنید، بتوانید در عرصه بین‌المللی هم رقابت‌پذیر باشید. بنابراین، حضور در عرصه‌های بین‌الملل یکی از شاخصهای توسعه برند است.

برندسازی در کشور و استانی که دارای صنایع رو به توسعه هستند، جای کار دارد و هر چقدر توسعه در جایی معنی داشته باشد برندسازی هم به دنبالش هست. خراسان رضوی در حوزه پوشاک وارد عرصه‌های بین‌المللی شده و در انواع محصولات غذایی، شکلات، لوازم خانگی، دکوراسیون، پارچه، پرده و لوازم خواب و نیز دارو که یکی از اقلام مورد تقاضا برای تولید داخلی است، برندهای قابل اطمینانی ایجاد کردیم و در همه این صنایع وارد عرصه رقابت بین‌المللی شده‌ایم و امروز مشتریان خود را در بازارهای خارجی داریم. از طرفی، مورد اعتماد مصرف کنندگان داخلی نیز قرار گرفته‌ایم. ظرفیت توسعه و طبیعتا پتانسیل فعالیت استان ما در حوزه برند خیلی خوب و قابل سرمایه‌‌گذاری است و جای کار زیادی دارد.

امروز به نقطه‌‎ای رسیده‌ایم که صنایع و تولیدات استان در کنار برندهای بین‌المللی اعلام وجود کرده و توان رقابت پیدا کرده‌اند و خوشبختانه انجمن مدیران صنایع، اتحادیه صادرکنندگان، اتاق بازرگانی و خانه صنعت و تمام بخشهای دولتی و دانشگاهی از این فعالیت حمایت کرده‌اند؛ انجمن مدیران صنایع خراسان که امروز برگزارکننده همایش برندینگ است، زمانی از صنف خاصی به عنوان مدیران صنایع حمایت می‌کرد اما امروز در زمینه یک وظیفه اجتماعی یعنی تبیین و تحلیل و ترویج برندینگ ایفای نقش می‌کند.

موضوع برندینگ شکلی از آموزش خاص روابط، دیدگاه‌ها و ایده‌های جدید به فرایند تولید را دعوت می‌کند و برگزاری این همایش نشانه نقش اجتماعی این تشکل است بدون اینکه در وظایف اساسنامه‌ای آن چنین چیزی تعریف شده باشد و این موضوع نشان‌دهنده ورود یک بلوغ ویژه به جامعه است؛ این بلوغ را انجمن مدیران صنایع به عنوان تشکلی مرتبط با سازمان ما داشته و دارای نقش اجتماعی شده و خیلی مهم است.