اخبار سال 1398

ارتقاء سهم برندهای خراسان رضوی در بازارهای هدف

اشتراک گذاری

ارتقاء سهم برندهای خراسان رضوی در بازارهای هدف

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال‌های اخیر توانسته‌ایم محصولات ساختمانی و غذایی خوبی را در استان تولید و در کشورهای هدف صادراتی عرضه کنیم، به طوری که در برخی از کشورهای منطقه برندهای خراسان رضوی سهم عمده‌ای از بازار را در اختیار دارد.

به گزارش دبیرخانه دائمی همایش برندینگ، محمود سیادت با بیان اینکه در حقیقت برند شناسنامه یک کالا و خدمت است، اظهار کرد: برند شما، اعتبار شما در نزد مشتری است و این برند به مشتریان شما می‌گوید که چه انتظاری از محصولات و خدمات شما باید داشته باشند و تفاوت آنچه شما ارائه می‌دهید با آنچه رقبای شما عرضه می‌کنند، چیست.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: زمانی کالا یا خدمت به برند تبدیل می‌شود که از استاندارد مشخص و با کیفیتی برخوردار باشد، در برندسازی کیفیت و کمیت هر دو باید مورد توجه قرار گیرد چون در این صورت است که می‌توانیم کالای تولیدی را در بازار داخلی و خارجی عرضه کنیم.
وی در ارتباط با مزیت‌های برندسازی نیز عنوان کرد: شاید بازه زمانی طولانی و هزینه زیادی صرف شود تا یک کالا تبدیل به برند شود اما پس از برندسازی میزان فروش نسبت به کالاهای مشابه به حدی افزایش می‌یابد که تمام هزینه‌های قبلی را جبران می‌کند چون مشتری نسبت به کالای برند وفادار شده و این موضوع توسعه بازار را برای واحد تولیدی به ارمغان می‌آورد.
سیادت همچنین در مورد نحوه قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری برند گفت: در دنیا به روش‌های مختلف این ارزش‌گذاری صورت می‌گیرد اما آنچه که مسلم است ملاک‌هایی برای این قیمت‌گذاری وجود دارد که شامل وفاداری و علاقه مشتری و گستره بازار هدف می‌شود.
وی، تولید بدون کارخانه را یکی از اقدامات خاص و ویژه برندسازی دانست و افزود: وقتی شما کالای مشخصی را در بازار معرفی می‌کنید بدون اینکه واحد تولیدی یا کارخانه‌ای برای آن داشته باشید در حقیقت برندسازی کرده‌اید و می‌توانید این کالا را در تمام کارخانجات با کیفیت مدنظر خود تولید و روانه بازار کنید و نشان تجاری خود را داشته باشید.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه مشهد اظهار کرد: هرچند در ایران موضوع برندینگ یا نام و نشان تجاری قدمت چندانی ندارد اما طی همین سال‌ها توانسته‌ایم محصولات ساختمانی و غذایی خوبی را در استان تولید و در کشورهای هدف صادراتی عرضه کنیم، به طوری که در برخی از کشورهای منطقه برندهای استان سهم عمده‌ای از بازار را در اختیار دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به نقش برندسازی در رونق اقتصادی و ارزش افزوده‌ای که می‌تواند برای کشور به همراه داشته باشد نیاز است تا حمایت‌هایی از سوی دولت صورت گیرد همانند اینکه اعتبارات و امکانات در اختیار صاحب برند گذاشته شود تا توسعه بازار دهد، همچنین ثبات قوانین صادراتی یکی از درخواست‌های فعالان این حوزه است.
سیادت ادامه داد: متاسفانه وقتی که به صورت یک‌باره صادرات کالایی از سوی دولت قطع می‌شود سهم بازار از صاحب برند گرفته می‌شود و در اختیار رقابی او قرار می‌گیرد که این موضوع ضرر جبران ناپذیری برای صاحب برند به دنبال دارد.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه مشهد عنوان کرد: باید توجه داشت که نمی‌توانیم در تمام حوزه‌ها برندسازی کنیم پس بهتر است با توجه به ظرفیت‌های کشور در شاخه‌هایی که توانمندی بیشتری داریم کالا و خدمات خود را تبدیل به برندهای منطقه‌ای و جهانی کنیم به عنوان مثال اکنون که محدودیت نرخ ارز و واردات وجود دارد صنعت نساجی و پوشاک می‌تواند رشد فزاینده‌ای داشته و برندهای جدیدی را روانه بازار کند.
وی با اشاره به اینکه انجمن مدیران صنایع خراسان اقدام ارزشمندی را طی سال‌های اخیر با برگزاری همایش برندینگ انجام داده است، خاطرنشان کرد: مسئولیت کمیته استانی برند از سوی استانداری به انجمن مدیران صنایع خراسان واگذار شده است و اقدامات این انجمن در حوزه فرهنگ برندسازی نشان داده که ظرفیت برگزاری این همایش در سطح ملی را دارد و نیاز است تا کمی از این تشکل بخش خصوصی حمایت شود.