اخبار سال 1398

بازارهای آینده کالای بدون نام و نشان جایگاهی نخواهد داشت

اشتراک گذاری

بخش‌نامه‌های متعدد بازارهای صادراتی را از بین ‌می‌برد
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: بخش‌نامه‌های متعدد صادراتی سبب شد تا برخی از برندها جایگاه خود را در بازارهای هدف صادراتی از دست بدهند به طوری که حتی دیگر نام و نشانی هم از آنها باقی نماند.
به گزارش دبیرخانه دائمی همایش برندینگ، محمد حسین روشنک با بیان اینکه زمانی که کالاها در کشور به صورت کوپنی ارائه می‌شد، بسیاری برندسازی را بی‌معنا می‌دانستند، اظهار کرد: برندسازی گستره وسیعی دارد و تنها در کالا و مباحث اقتصادی خلاصه نمی‌شود به عنوان مثال ممکن است مدرسه‌ای وجود داشته باشد که به خاطر خدمات خود به برند تبدیل شده باشد یا حتی یک خیابان یا یک محله؛ در حقیقت برند در جایگاه و موضوعات مختلفی مطرح می‌شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه زمانی برند در بازارهای داخلی و خارجی موفق است که توانمند شده باشد، عنوان کرد: توانمندسازی کالای داخلی و کالای صادراتی ساز و کار متفاوتی دارد، برخی از صاحبان صنایع و تجار مبلغی که برای برندسازی صرف می‌کنند را هزینه اضافی می‌دانند در صورتی که این هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری است و بازگشت‌پذیری دارد.
وی تصریح کرد: صاحبان برند باید توجه داشته باشند که یک برند موفق با در دست گرفتن بازار و ایجاد وفاداری در مشتری رقبای خود را کنار می‌زند و مبلغی بیش از آنچه هزینه کرده را کسب می‌کند.
روشنک با اشاره به اینکه برندسازی باید در دو حوزه داخلی و صادراتی مورد توجه قرار ‌گیرد، بیان کرد: در حوزه صادرات زمانی می‌توانیم برند توانمند و موفقی داشته باشیم که قوانین و مقررات دولتی، حامی برند باشد به عنوان مثال صاحب برند سال‌ها زحمت می‌کشد تا در بازار هدف جایگاهی پیدا کند اما وضع بخش‌نامه یا قوانین خلق‌الساعه که بدون مطالعه و برنامه بوده جلوی صادرات این محصول را می‌گیرد که به ضرر صاحب برند تمام می‌شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تصریح کرد: متاسفانه هنوز هم مقامات دولتی ارزش چندانی برای برند قائل نیستند و ارزش کالای با کیفیت که نام و نشان دارد را با سایر کالاها از جهت حمایتی نمی‌دانند.
روشنک عنوان کرد: در خراسان برندهای مرغوبی در بازارهای هدف صادراتی داریم اما بی‌برنامگی دولت باعث شده در حفظ برندها خیلی موفق نباشیم به عنوان مثال در بازار آسیای میانه 15 برند موفق داشتیم که همین بخش‌نامه‌ها سبب شد جایگاه خود را از دست بدهند به طوری که از بعضی از آنها حتی دیگر نام و نشانی هم باقی نماند.
وی با تاکید بر اینکه در بازارهای آینده کالای بدون نام و نشان جایگاهی نخواهد داشت و باید تولیدکنندگان به دنبال برندسازی باشند، گفت: باید توجه داشت که صاحبان برترین برندها در دنیا لزوما صاحب کارخانه نیستند و تخصص کارخانه‌داری با تخصص برندسازی دو موضوع جدا از هم است و کسی که تخصص تولید دارد لزوما دارای تخصص در حوزه برندینگ نیست و برعکس.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی یادآور شد: برند و تولید بدون کارخانه مکمل هم هستند و فردی که صاحب نام تجاری مرغوب می‌شود می‌تواند کالاهای مختلف را با نام تجاری خود در کارخانجات دیگران تولید و روانه بازار کند در حقیقت با این کار، از راه‌اندازی صنایع تکراری و کارخانه‌‌های ناموفق در بازار جلوگیری می‌کند.
روشنک خاطرنشان کرد: ایده برندسازی از تشکل‌های بخش خصوصی خراسان شکل گرفته و ما نسبت به سایر استان‌های کشور در این زمینه پیشرو هستیم، گفت: سابقه برندسازی در کشور شاید به 15 سال برسد و از آن زمان تاکنون گام‌‌های بسیار خوبی در این حوزه برداشته‌ایم که یکی از این اقدامات برگزاری همایش برندینگ توسط انجمن مدیران صنایع خراسان بوده که جای بسی تقدیر و تشکر دارد.