اخبار سال 1398

تصاحب بازار با تربیت نیروی کار ماهر

اشتراک گذاری

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: برای داشتن یک کالای باکیفیت، تولید مطلوب و منحصر به فرد در بازار تنها تجهیزات کافی نیست و نیاز است تا نیروی انسانی ماهر و متخصص پای کار باشد.

افشین رحیمی مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه با آموزش فنی و حرفه‌ای می‌توان نیروی کار ماهر داشت، گفت: در سازمان فنی و حرفه‌ای مهارت‌ها برای دو گروه مخاطب آموزش داده می‌شود که یک گروه از آن‌ها را شاغلین تشکیل می‌دهند، افرادی که در بازار کار حضور دارند، اما باید دانش خود را بنا به نیاز جامعه و تکنولوژی بروزرسانی کنند.

او ادامه داد: سالانه ۱۳۷ هزار نفر در استان خراسان رضوی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فرا می‌گیرند که حدود ۱۲ هزار نفر از این تعداد را شاغلین واحد‌های صنعتی و یا صنوف مختلف تشکیل می‌دهند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از موضوعات بسیار مهمی که جامعه ما را تهدید می‌کند هدر رفت نیروی انسانی است که به دنبال آن جمعیت بیکار و بی‌مهارت امروز شکل گرفته است، عنوان کرد: در همین راستا مباحث آموزشی بر اساس تقاضای افراد توسط مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود.

رحیمی با تاکید بر اینکه بازار کار نیاز به نیروی زبده، مسلط به دانش روز و متخصص دارد، گفت: بسیاری از واحد‌های صنعتی و صنفی استان بنا بر نیاز خود و با هدف ارتقای مهارت نیروی انسانی درخواست آموزش در حوزه‌های مختلف را دارند تا از این طریق محصول با کیفیت را روانه بازار کنند.

او افزود: همان‌طور که می‌دانید برای داشتن یک کالای باکیفیت و تولید مطلوب و منحصر به فرد و نهایتا ایجاد برند در بازار تنها تجهیزات کافی نیست و نیاز است تا نیروی انسانی ماهر و متخصص پای کار باشد، اگر در واحد‌های تولیدی و صنعتی از نیرو‌های متخصص استفاده شود میزان هدررفت کالا‌ها کاهش پیدا می‌کند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: بسیاری از صاحبان بنگاه‌های اقتصادی چندین سال است با آموزش‌هایی که توسط انجمن مدیران صنایع خراسان صورت گرفته به خوبی می‌دانند که زمانی که کالای باکیفیت در بازار ارائه کنند محصول آن‌ها تبدیل به برندی در ذهن مصرف‌کننده می‌شود، اما موضوع دیگری که باید مورد توجه این افراد قرار گیرد حفظ و نگهداری از این برند در بازار‌های داخلی و خارجی است.

رحیمی افزود: در حقیقت باید با توانمندسازی، برند‌های خود را در بازار‌های داخلی و بین‌المللی حفظ نمایند که یکی از راه‌های توانمند‌سازی همان مبحث آموزش و توانمند کردن نیروی کار زیر مجموعه خود است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی افزود: خوشبختانه در حال حاضر بیشترین ارتباط بین صنعت و آموزش در استان وجود دارد به طوری که می‌توان گفت خراسان رضوی در این زمینه از سایر استان‌های کشور جلوتر است و دلیل این موضوع هم احساس مسئولیتی است که مدیران واحد‌های صنعتی استان در قبال توانمندسازی نیروی انسانی خود دارند.

او تصریح کرد: بیشتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه‌های خدمات، صنعت و کشاورزی است و افراد برای حضور در این کلاس‌های آموزشی با علم به اینکه می‌دانند ما مدرک دانشگاهی به آن‌ها نمی‌دهیم، اما استقبال بسیار خوبی داشته‌اند به طوری که هر ساله تعداد این افراد و تقاضا‌ها افزایش می‌یابد.