اخبار سال 1398

خراسان مهد برندسازی کشور

اشتراک گذاری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، این استان را مهد برندسازی کشور دانست و گفت: با برندسازی تولیدات معدنی می‌توان بازارهای صادراتی را توسعه بخشید.

محمدرضا مس‌فروش اظهار کرد: زمانی تجارت به میزان تولید و فروش در بازار بستگی داشت، سپس به بازاریابی تغییر پیدا کرد، اما در حال حاضر در دنیای تجارت دیگر بحث بازاریابی مطرح نیست بلکه امروزه این برندها هستند که در بازارهای داخلی و خارجی با اعتمادی که در مصرف‌کننده ایجاد کرده‌اند برنده عرصه رقابت خواهند بود و می‌توان گفت مردم دیگر کالا نمی‌خرند بلکه برندها را خریداری می‌کنند.
وی افزود: اما در مورد اینکه برند چیست باید بگوییم که برندها همان مدل ذهنی افراد هستند یا به عبارت دیگر برند چیزی است که مردم در آن احساسات و نیازهای خود را بیان می‌کنند و آن لوگویی که در کالا مشاهده می‌کنید نام و نشان کالاست؛ در حقیقت برند با مارک کالا تفاوت دارد به عنوان مثال علامتی که روی یک کالا می‌بینید نام و نشان تجاری است و خصوصیاتی که در مورد کیفیت کالا از سمت مردم بیان می‌شود همان برند یا هویت کالا را می‌سازد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در مبحث برندسازی سه ضلع اصلی وجود دارد که شامل تولیدکننده، دولت و مصرف‌کننده می‌شود؛ تولیدکننده باید با خلاقیت و جدیت به دنبال کیفی‌سازی محصول خود باشد یعنی برای بهبود کالای خود تلاش کند و در بازار امروز برای برند شدن به دنبال منابع فکری و مالی جدید باشد چون انتخاب طرح و لوگو یک چیز است و رضایت مصرف‌کننده چیز دیگری است که با ابزار سنتی و روش‌های قدیمی در دنیای تجارت امروز راه به جایی نمی‌برد.
مس‌فروش عنوان کرد: محوریت دوم دولت است که نقش سیاست‌گذاری، حمایتی و نظارتی را باید در مقوله برندسازی به عهده بگیرد به عنوان مثال دولت می‌تواند در جهت حمایت از واحدهای صنعتی و صنفی که اقدام به برندسازی کرده‌اند تسهیلات بانکی بلند مدت در نظر بگیرد؛ از سوی دیگر تشکل‌های بخش خصوصی به عنوان بازوی دولت برای حمایت از بنگاه‌های صنعتی در حوزه برندسازی پای کار بیایند و مباحث آموزشی و مفاهیم این حوزه و تاثیرات برندینگ و تشویق و ترغیب واحدها را انجام دهند.
وی یادآور شد: اصلی‌ترین محور برندسازی را مصرف‌کنندگان تشکیل می‌دهند و همان‌طور که گفته شد رضایت و اعتماد مشتری است که یک برند را در بازار موفق می‌کند حال اگر کالای ایرانی از کیفیت لازم برخوردار بود به طوری که حتی در بازارهای خارجی نیز نسبت به آن استقبال خوبی وجود داشت این وظیفه بر دوش مردم وجود دارد که با خرید و حمایت از این کالای داخلی زمینه رشد آن را فراهم کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: یک سری از کالاهای تولید داخل در بازارهای بین‌المللی نیز حرفی برای گفتن دارند و حتی آن کالا را با نام و نشان کشور معرفی می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به زعفران یا فرش ایرانی اشاره کرد و سابقه و عقبه تولید بسیاری از این کالاها به خراسان بازمی‌گردد.
مس‌فروش اظهار کرد: خوشبختانه استان خراسان رضوی دارای واحدهای صنعتی بسیار مطلوبی است که هر کدام در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و امروز ما در حوزه‌های صنایع غذایی، مسنوجات، پوشاک و ... برندهای صادراتی بسیار خوبی داریم اما نیاز است تا به ظرفیت‌های استان نیز توجه کنیم به عنوان مثال یکی از این ظرفیت‌ها صنایع معدنی است.
وی ادامه داد: از قدیم فیروزه نیشابور برای همه اذهان نامی آشنا بوده است و سنگ‌های قیمتی بسیاری در معادن خراسان وجود دارد که با کمی حمایت و توجه به آنها می‌توان این سنگ‌ها را تبدیل به کالا کرده و روانه بازارهای خارجی کرد و محصولی منحصر به فرد داشت که با نام و آوازه ایرانی در جهان عرضه می‌گردد، در حقیقت اینجاست که می‌توان موانع پیش‌ روی تجارت از جمله تحریم‌ها را با هنر ایرانی دور زد تحریم‌هایی که شاید امروز رقابت را برای بسیاری از واحدهای صنعتی ما تنگ کرده باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تفکر برندسازی تفکر ارزشمندی است و اگر می‌خواهیم محصولات و کالاهای خود را در بازارهای تجارت جهانی حفظ کنیم قطعا باید به سمت برندینگ حرکت کنیم به عبارت دیگر زمانی در صادرات موفق خواهیم بود که برندهایی صادراتی داشته باشیم از این رو باید مباحث علمی برندسازی در سرفصل برنامه‌های سازمان‌ها و بخش خصوصی قرار گیرد.